Home

Wat een begin van de dag. Op Facebook en onder artikels over de relschoppers in Hofstade, lees ik reacties zoals ‘we zouden die jongeren een doucheke geven met gas, dan zijn we er ineens van af’. In mijn vriendenkring is men niet verbaasd of geschokt door dergelijke uitspraken, want ‘we verschieten van niets meer vandaag’.

Ik ben een andere mening toegedaan. Ik vind dit choquant en het feit dat weinig mensen deze uitspaken (nog) schokkend vinden, maakt het voor mij alleen maar erger. Dat we niet meer onder de indruk zijn van wat ons voor kort schokte, is voor mij het meest schokkende van alles. Het toont hoe wij en de samenleving aan het verzieken zijn.

Dat klopt, zullen velen onder jullie denken, onze samenleving is aan het verzieken. En het komt door die ‘allochtone jongeren’ die van alles uitspoken. Wel, aan wie dit denkt, heb ik de volgende boodschap: u bent ook een verzieker. U die staat voor de blanke dominante ‘beschaafde’ gemeenschap. En samen met u ook uw politici en hun beleid, en voeg daarbij de media die u verhalen voorschotelen die u niet alleen verder brainwashen, maar die u vooral steeds weer gelijk geven.

Ik ben niet alleen geschokt. Ik ben ook kwaad. Ik ben kwaad op dat groepje jongeren die het verpesten voor de meerderheid van de Brusselse jongeren. Ik ben kwaad op die beleidsmakers die in plaats van te investeren in de toekomst van de jongeren en iets te doen aan armoede, uitsluiting, slecht onderwijs en huisvesting, kiezen voor een repressief beleid dat focust op controle, straffen en zaaien van angst. Ik ben kwaad op de media die maar één kant van het verhaal belichten. Plant men ‘intelligente’ camera’s, muren en hekken… alleen de voorstanders (politie, burgemeesters, Tein Telecom) mogen voor de microfoon. Ik ben kwaad op de vele gewone burgers die dit discours kritiekloos overnemen als hun ‘eigen mening’. Ik ben kwaad op al die kritische progressieve geesten die hun stem niet laten horen om dergelijke praktijken (camera’s, muren, hekken) te veroordelen.

Het is zo gemakkelijk om wat fout gaat weer af te schuiven op ‘de allochtone jongeren’. Trouwens, wanneer gaan de media eens ophouden met het gebruiken van dit afschuwelijke woord? Wanneer gaan zij het verschil zien en tonen tussen ‘onveiligheid’ en ‘gevoel van onveiligheid’? Tussen ‘criminelen’ en ‘jongeren’, tussen ‘criminelen’ en ‘armen’? Het is te triestig voor woorden.

Men lijkt vooral de toeristen aan zee te willen ‘beschermen’, dus let’s go VIP. Bezorgdheid en ‘preventief optreden’ schijnen nodig om consumenten en commercanten te ‘beschermen’ tegen rondhangende jongeren. De volgende in de rij die bescherming hoeven voor ‘allochtone Brusselaars’ zijn dan wellicht de blanke pendelaars die in Brussel komen werken op weekdagen en diezelfde pendelaars in hun openbare recreatieruimtes in suburbia tijdens het weekend.

Zowat 6 miljoen euro gaat de politie Brussel Noord steken in intelligente camerabewaking.  De onderhoudskosten vermelden ze niet en die zullen ongetwijfeld hoog oplopen. Volgens de burgemeester van Sint-Joost-ten-Node Jean Demannez (PS) is de bevolking vragende partij. ‘De camera’s hebben op zich al een afschrikkend effect. Zo helpen ze niet alleen de onveiligheid bestrijden, maar ook het onveiligheidsgevoel.’ Dit is onzin want we weten van o.a Engeland en Frankrijk dat camera’s niet leiden tot daling van onveiligheid en dat ze het onveiligheidsgevoel net vergroten. Erger nog, je maakt de burgers bang. Je creëert een angstmaatschappij zoals die in de VS al bestaat. En toch kiezen voor dergelijke investeringen anno 2011?

Maar beste burger, het gaat hier wel om de publieke ruimte. Waar is uw en mijn privacy? Waar is het democratisch aspect van deze ruimte’s, onze agora? Gaan we van elke publieke ruimte commerciele centra maken onder controle van intelligente camera’s? Waar kan de burger nog op zijn/haar gemak zitten?

Waar kunnen de Brusselse jongeren naartoe? Als ze op straat zitten, doen ze aan bendevorming. Regeringen spenderen geld om hen van de straat te houden. Hoewel, dat lang beloofde Brusselse openluchtzwembad hebben we nog steeds niet.

Na elk incident spreekt men direct van streng optreden. Minister Turtelboom is snel met haar vergelijking met voetbal hooligans. Haar aanpak is duidelijk: ‘Wie zich daar één keer misdraagt, komt er de volgende keer niet meer in. Bij het binnengaan moet iedereen zijn of haar identiteitskaart door de kaartlezer halen. Als het scherm rood oplicht, heeft die persoon pech.’ Inderdaad beste minister dat is nu al jaren jullie beleid. ‘Pech voor wie pech heeft, we doen verder’. En als deze ‘pechjongeren’ weer eens zichtbaar worden, dan hebben we nog altijd de nultolerantie om hen snel terug onzichtbaar te maken.

Bleri Lleshi is filosoof en documentairemaker

https://blerilleshi.wordpress.com

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

15 thoughts on “Hekkenmentaliteit

  1. Zeer juist. Heb destijds een gelijkaardige opmerking gemaakt toen het ging over asielzoekers die in een verlaten pand in de kou zaten. Een FB-kettingbericht met “We hebben in België ook armen en zieken en toch gaat ons geld naar illegalen en allochtonen. Laat ze maar bevriezen” was voor mij de druppel die aantoonde dat het jarenlange opschuiven naar rechtse politiek zijn vruchten afwerpt, al zijn het dan wel rotte peren.

  2. Scherp gesteld maar wel eerlijk. Vooral dat verhaal met de camera’s lijkt me eng.

  3. Waarom zou de bestaande wetgeving en reglementen opeens onvoldoende zijn om vandalisme of geweld aan te pakken. Waarom moet men telkens weer nieuwlichterijen verzinnen? In de 50 jaar dat ik op deze wereld verblijf heb ik echt niet veel zien “toenemen”… Waarom dan?

    Omdat politie en gerecht niet meer kunnen werken zoals het hoort. Alles moet met elektronica, “nieuwe technologie”, enz. Dat spaart man-uren, weet je wel… De politieman van vroeger kon bullebak zijn, maar ook sociaal werker. Mijn vader was er zo één. Een flik met gezond verstand. Als het nodig was klopte hij er op, maar hij kon ook conflicten stoppen zonder geweld. 20 jaar geleden waren er even veel vandalen, relschoppers, zatlappen, messentrekkers, enz. En 40 jaar geleden ook al.

    Het enige dat verandert, is het beleid. Het beleid investeert niet meer in mensen. Ze bestaan haast niet meer, de agenten op de fiets die alles in de mot hebben, magistraten die een delinquent met een flinke bolwassing naar huis sturen, ambtenaren met gezond verstand… “Hervormingen” zijn HET doel op zich geworden.

    Die investeringen in “intelegente camera-bewaking” is daar een goed voorbeeld van. Intelegente camera’s bestaan niet. Oh ja, camera’s hebben geleid tot de aanhouding van de moordenaars van Joe Vanholsbeek. Hoera? Maar ingrijpen deden ze niet. Als er 2 flikken met wat gezond verstand waren geweest in plaats van camera’s, dan leefde Joe Vanholsbeek mogelijk vandaag nog.

    Als men speciale wetten en reglementen begint te maken voor minderheden — minderheden die er altijd al zijn geweest — dan gaat het echt wel de verkeerde kant op.

    • ‘Het beleid investeert niet meer in mensen.’
      beste Yoshua wat u hier zegt is de nagel op de kop.

  4. Zoals de rest hier voor mij ben ik blij met dit opiniestuk. Ik heb het wel wat moeilijk als u de ‘blanke Vlamingen’ viseert.

    mvg
    Tom

  5. Sterk opiniestuk Bleri. Ik kan me wel vinden in de stelling dat door een repressieve aanpak de oorzaak van het probleem niet aangepakt wordt. Anderzijds ben ik niet van mening dat onze samenleving aan het verzieken is. Ik las je interview met Knack over de nultolerantie in Brussel en daar haal je zeker enkele belangrijke zaken aan waar de overheid aan kan werken. Mijn mening is echter dat je niet al je pijlen kan richten op de overheid zonder ook te raken aan de probleemgroep. Volgens mij kan je even goed een sterk betoog houden voor een mentaliteitsverandering bij de Brusselse jongere die geen uitweg ziet of wil zien voor zijn problematische situatie. Het is een wisselwerking waarin beide kanten de nodige inspanningen dienen te leveren om tot een mooi resultaat te komen. Zie ook het interview met Brusselaar Jamal Boukhriss: http://www.brusselnieuws.be/artikel/wonen-brussel-jamal-boukhriss-acteur. In Le Soir las ik dat meer dan 95% van de werklozen in Brussel ééntalig is, een probleem dat ook de samenleving verdeelt. Brussel is een melting pot van talen, enkel versmelten ze niet, ze verstarren en verdelen de samenleving omdat men elkaar niet begrijpt of wil begrijpen. Een taal leren moet in mijn mening vanuit de wilskracht van de persoon zelf komen in samenwerking met een beter uitgewerkt schoolbeleid.
    Daarnaast lijkt mij het voorval van de Brusselse jongeren in Hofstade een gebrek aan respect. De laatste keer dat ik in Hofstade was, trok een Marokkaanse jongen sprintjes met een moto op het wandelpad naast het strand, zeer gevaarlijk voor de wandelaars en spelende kinderen. Een Marokkaanse vader, aan het wandelen met zijn dochtertje, sprong voor de moto trok de sleutel eraf en smeet deze 20 meter verder in het zand. De jongen stond erbij en keek ernaar zonder enige agressieve reactie. Mijn idee van de Marokkaanse opvoeding is dat deze getuigd van heel veel respect tegenover ouderen en de eigen samenleving. Ik stel mezelf de vraag, wat als die vader geen Marokkaan was geweest? Eigenlijk zou dit geen verschil mogen uitmaken…
    Mijn mening is:
    -repressieve middelen helpen niet aan de oorzaak en verhogen enkel het onveiligheidsgevoel
    -de overheid kan het geld beter gebruiken voor opleiding en solidariteit aan zij die het nodig hebben
    -een mentaliteitsverandering bij de probleemjongere (ongeacht zijn afkomst) is evenzeer nodig
    Vele factoren spelen hier natuurlijk samen maar ik ben positief en geloof dat er een uitweg bestaat wanneer beide partijen zich inspannen.

  6. We leven in een periode van steeds verdergaande afscheiding. De goeie en de slechte, de goeie aan deze kant van het hek, en de slechte aan de andere kant. Da’s geen gezonde toestand voor de mens, en we hebben het er allemaal moeilijk mee. Maar hoe meer we investeren in hekken in plaats van in mensen, hoe eenzamer we allemaal worden. We voelen ons nog sterker afgescheiden van onze medemens, en worden nog angstiger. Hoe kunnen we dit kunnen oplossen?

  7. Beste Bleri,
    je kan boos zijn op het feit dat men altijd allochtone jongeren de schuld geeft, maar in dergelijke gevallen is er ook echt wel een probleem. En wat mij vreselijk stoort in reacties zoals de jouwe, is dat je klaagt over rechts Vlaanderen, maar geen alternatief voorstelt voor het initiële probleem dat zich wel gesteld heeft, en dat is het feit dat er een grote groep jongeren het gevoel heeft dat ze kan doen wat ze wil. Je reageert alsof iedereen het vreselijk verkeerd begrepen heeft. Wel, kom dan met je oplossing, in plaats van een boompje op te zetten over hoe kleingeestig de mensen zijn. En als je zo hard van leer kan trekken, verwacht ik ook dat je met een beter alternatief komt dan “beide partijen moeten zich inspannen”…
    Olivier

    • Toegegeven, Bleri klaagt alleen maar aan.
      En ik kwam met een oplossing: inversteren in mensen.
      Want camera’s, hekken, technologie… dat verandert de delinquenten niet!
      En voor elke minderheid uitzonderlijke maatregelen verzinnen is erg goedkoop, maar verandert ook weinig. Hoeveel vrouwen in Belgie dragen een burka? 5? 10? 20? Moet een parlement daarvoor een wet stemmen…? Moet men maatregelen gaan verzinnen speciaal voor Brusselse jongeren als er al wetten zijn om vandalisme en geweld tegen te gaan?
      Sinds de politiehervormingen zijn alle agenten plots “inspecteur” geworden, maar straathoekwerk zoals de wijkagent doen ze niet meer. En alle bijkomende wetjes en reglementjes die men maar verzint hebben gerechtsmagistraten gedegradeerd tot ambtenaren die geen initiatief meer mogen nemen.
      De bestaande wetgeving heeft tientallen jaren goed gediend, en zou dat nog kunnen doen. De hervormingen omwille van de hervormingen hebben meer kwaad dan goed gedaan…

  8. Pingback: Mentalité de barrières « Bleri Lleshi's Blog

  9. beste Bleri
    graag hadden we u uitgenodigd om in gesprek te treden met onze jongeren in Molenbeek. Zoals u zegt het is een minderheid die voor de meerderheid verpest en daar willen we aan werken.

  10. jouw betoog lijkt wel een werkje van een eerstejaars student filosofie. Voortdurend geraas tegen de onkritische massa, “de” media, “de” politiek. Incoherente redeneringen (heel die emotionele slotpassage over de relschoppers de plots “pechjongeren” worden, waar gaat dàt over?). heel origineel is jouw “stelling” (als er al een coherente rationele kern overblijft wanneer je het emotionele ‘razen’ wegdenkt) ook allerminst. Iedereen zegt A dus ik zeg B. Wel iedereen zegt helemaal niet A. JIJ zegt dat iedereen A zegt OM DAN zelf B te kunnen zeggen. Super onkritisch, super zelfvoldaan.

  11. “Ik ben kwaad op die beleidsmakers die in plaats van te investeren in de toekomst van de jongeren en iets te doen aan armoede, uitsluiting, slecht onderwijs en huisvesting, kiezen voor een repressief beleid dat focust op controle, straffen en zaaien van angst.”

    Ik meen te beweren dat België één van de landen is waarin het meest geïnvesteerd wordt in (allochtone) jeugd. Ga maar eens kijken naar de positie van immigranten-kinderen (‘inheems’ en ‘exheems’) in China, Japan, India, Rusland, VS en andere landen.

    Elk jaar worden er miljoenen (en dat is wsch nog een grove onderschatting) geïnvesteerd in allerhande subsidies: clubhuizen, scholen, projecten.

    In de meeste landen op deze planeet, moeten immigranten van de 1ste tot zoveelste generatie zien te overleven aan de rand van de marginaliteit zonder maar enige hulp van de overheid. In België krijg je direct een uitkering van de overheid, en bied de overheid eigenlijk alle kansen (onderwijs, sociale zekerheid, jobcreatie). U bent daar zelf een voorbeeld van.

    Geef me één land waar de drempel voor de immigrant tot sociale opwaartse mobiliteit lager dan in België ?

    En dan maar klagen ?

Leave a comment