Home

De komende maanden wil ik bij mensen thuis komen om in tuin of huiskamer met hen van gedachten te wisselen over mijn recentste boek ‘Wat na corona? Brief aan Vlaanderen’. Het spreekt voor zich dat we dat doen met het nodige respect voor de corona- voorzorgsmaatregelen.

 

De brief

In mijn brief schrijf ik over de vele prachtige voorbeelden van solidariteit en verzet in Vlaanderen. We staan nu echt op een kruispunt. Ofwel gebruiken de machthebbers deze coronacrisis. Ofwel grijpen wij dit moment om te kiezen voor positieve verandering naar een sociale, duurzame en rechtvaardige samenleving. In het boek toon ik aan dat die verandering al bezig is. De vraag is dus niet of er verandering komt, maar wel of we deel worden van die verandering.

Het gesprek

Lang voor corona schreef ik al over de machteloosheid en moedeloosheid die ik merk bij vele Vlamingen.  Deze brief is een van mijn antwoorden. Zoals ik schreef in het boek: “Ik wil het hier niet bij laten, maar ik wil met zoveel mogelijk Vlamingen in gesprek gaan in steden en dorpen, in culturele centra, bibliotheken, parochiehuizen, OCMW’s en in huiskamers. Ik wil het gesprek aangaan om te luisteren en te delen hoe het anders kan en moet. Voor mij is dit een deel van mijn roeping en zo wil ik dankbaarheid tonen voor de kansen die mij zijn gegeven om te zijn wie ik ben vandaag.” (p. 130)

Ondanks de coronacrisis wil ik woord houden en verder praten met de mensen. Vandaar mijn idee om tuin- of (huis)kamergesprekken te organiseren over het boek.

Praktisch

Wil je Bleri Lleshi uitnodigen voor een gesprek?

  1. Stuur een email naar briefaanvlaanderen@gmail.com
  2. Je krijgt snel een antwoord en samen leggen we datum en plaats vast en maken we afspraken over een vergoeding.
  3. Je kan de nodige voorzorgsmaatregelen nemen: afstand, gelegenheid om handen te wassen, eventueel mondmaskers dragen.
  4. Er zijn minimum 5 mensen en maximum 15 mensen aanwezig (ook hier conform coronarichtlijnen).
  5. Verloop: Bleri geeft een introductie en vervolgens gesprek met de aanwezigen.
  6. Technisch moet je niets bijzonders voorzien want Bleri Lleshi zal geen gebruik maken van presentatie en een microfoon is ook niet nodig, gezien het om een kleine groep gaat.
  7. Heb je nog specifieke vragen? Stuur ze naar briefaanvlaanderen@gmail.com dan kunnen we ze beantwoorden. Vergeet niet om je naam en telefoonnummer door te geven.
  8. Wil je een lezing of een debat in een publieke ruimte zoals een bibliotheek, cultureel centrum of onderwijsinstelling? Neem dan contact via zijn persoonlijke email: blerilleshi@gmail.com

Timing

De huis-, tuin- en kamergesprekken kunnen doorgaan vanaf 1 juli 2020 tot 1 september 2021. De agenda van Bleri Lleshi kan heel druk worden dus we raden je aan om zo snel mogelijk contact op te nemen en een datum vastleggen.

Andere stemmen over het boek

“Een dwingende en indringende brief. Een aanzet tot alternatieven voor een andere en betere post-coronawereld.” – Marc Van Ranst, viroloog

 “Yes, We Can”, zou dan ook het motto van dit boek kunnen zijn. Een alternatief is mogelijk. En samen van onderuit maken we daar werk van.” – Sofie De Graeve, Furia

“Wat ik er zo knap aan vind is hoe Bleri Lleshi blijft hameren op liefde, solidariteit en verzet. Hier is een mens aan het woord die alleen maar mogelijkheden ziet en die met ons deelt. Dit is een genereuze, strijdvaardige brief.” – Jeroen Olyslaegers, schrijver

“Laat dit boek een aanzet zijn tot engagement, over de grenzen heen van partijpolitieke touwtrekkerij.”- Dirk De Wachter, psychiater

“Bleri Lleshi pleit om te blijven investeren in de sociale zekerheid en geeft een aanzet voor een ander economisch model dat rekening houdt met mens en natuur.” – Miranda Ulens, ABVV algemeen secretaris

“De brief aan Vlaanderen van Bleri constateert, analyseert, confronteert, reflecteert, interpelleert en inspireert. De brief vertolkt de nuchtere blik van een man die zich niet neerlegt bij wat gebeurt. Vanuit zijn optimisme dat we het anders moeten maar vooral kunnen doen.”-  Marc Leemens, ACV voorzitter

Meer info over het boek

https://www.epo.be/nl/sociaal-politiek/4594-wat-na-corona-9789462672345.html

Leave a comment