Home

aya-sabiEr zijn lijnen door mensenhanden getrokken door landen en rivieren om te bepalen wie bij ons hoort en wie bij de ander. Op die lijnen zijn er muren opgebouwd met prikkeldraad en zwaailichten, uitkijkposten en mannen in uniform. En op willekeurige wijze zijn er oorlogen gevoerd tegen de ander. Er bestaat geen grenzeloze wereld, maar in het hoofd kan een mens vrijer zijn dan de ijle lucht die door ieder schepsel op deze wereld wordt in- en uitgeademd. 

Want de wereld is van iedereen.

De wereld is nu eenmaal een broeihaard van bestaan, van zijn, van ontmoeting en conflict, maar ook van ontmoeting en versmelting, verheerlijking van het leven in al haar facetten, want ieder mens en u hoort het goed, ieder mens is dezelfde. We verschillen in niets van elkaar. Want allen zijn we te herleiden tot een lichaam door zwaartekracht aan de aarde gebonden, tot een ziel, gewichtloos en grenzeloos op zoek naar geluk, tegengehouden door ongeluk. Er is geen enkele reden om grenzen te tekenen en te dichten en ons op te sluiten.

Maar er zijn lijnen door mensenhanden getrokken in elkaars hoofden, door gedachten en ideeën om te bepalen wie bij ons hoort en wie bij de ander. Op die lijnen – in hoofden – zijn er muren gebouwd met prikkeldraad en zwaailichten, uitkijkposten en mannen in uniform. En op willekeurige wijze voeren zij een gedachte-oorlog tegen de ander. In het hoofd van een mens kan een mens zichzelf zo opsluiten dat alles wat niet naar thuis ruikt een bedreiging is.

Want niet iedereen is van de wereld.

De laatste dagen hebben bewezen, al was een bewijs niet nodig, dat vrouwen slachtoffer zijn van seksisme en dat minderheden slachtoffer zijn van structureel racisme. En voor mij is het totaal niet erg als een mens zich wil opsluiten in zijn eigen gedachtegoed. Maar als een ander slachtoffer wordt van zijn gedachtegoed. Als het algemeen aanvaard wordt dat mensen met donkere gedachten hun gang gaan en dat het slachtoffer zwijgt dan zeggen wij allen, samen: “Tot hier en niet verder”.

Lang is mij aangeleerd om sterker te zijn dan ieder die mij klein probeerde te krijgen. Lang is mij verteld dat ik moest doen waar ik goed in was en dat niemand mij daarin kon tegenhouden. Lang is mij gezegd dat ik moest zwijgen dat niemand echt hoefde te weten wat ik dacht en waarom ik iets dacht waarvoor ik was en waartegen. En lang heb ik ook geloofd dat ik niet mocht klagen, dat het leven zacht voor mij zou zijn als ik me met een glimlach en een goed woordje overal binnen zou krijgen. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven. Want overal waar onrecht is, geef ik mij over aan een eerlijke strijd en overal waar ik of iemand die op mij lijkt, of iemand die totaal niet op mij lijkt, wordt tegengehouden in zijn bestaan, geef ik mij over aan een eerlijke strijd.

Ik geef me over.

Want, zoals ik al zei, de wereld is van iedereen, maar niet iedereen is van de wereld. Sommigen aanvaarden het niet om te leven waar er ontmoeting en conflict is, waar er ontmoeting en versmelting is, waar het leven in al haar facetten verheerlijkt wordt en tegen die mensen zeggen wij dat we ze niet nodig hebben. Dat ze hun eigen wereld moeten zoeken. Laat ze maar landen op een andere planeet. We kunnen hen missen als kiespijn.

Want er zijn woorden en er zijn woorden die vogels uit de lucht doen vallen. Leugens verkopen, groepen tegen elkaar afzetten, misleiden, verleiden tot onverzoenlijke haat, een politiek carrière bouwen op de rug van de allerkwetsbaarsten en dan vreedzame betogers oppakken. Willen we meer of minder onbekwame politici?

Aya Sabi is columniste

https://blerilleshi.wordpress.com

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

@blerilleshi

2 thoughts on “Ik geef me over

Leave a Reply

