Home

lauraDe ochtendstond heeft niets in de mond, wel vermoeidheid in de benen en verwarring in het hoofd. Het wordt een drukke dag, merk ik wanneer ik de elektronische agenda op mijn laptop bekijk en vaststel dat ik vandaag in Hulshout moet zijn. Hulshout, verrek. Niet bij de deur en niet gezegend met een openbare vervoerdienst van achttien bussen per uur. 

Dan lees ik tijdens de obligatoire ochtendlijke krantencheck dat de helft van de treinen niet rijdt vandaag.

HOE VERWACHT JE DAN DAT IK IN HULSHOUT GERAAK? HULSHOUT.

Ach ik ben zo kwaad, meneer. Zo verontwaardigd over mijn tijdelijk ongemak. De bussen rijden misschien wel, maar Antwerpen-Hulshout met de bus? Dan word ik nog liever de pennenvriendin van Theo Francken. Dat meen ik bijna echt.

Mezelf druk makend in de praktische staat van de studerende eenzaat zonder rijbewijs of persoonlijke chauffeur valt mijn blik op een andere krantenkop.

“België sloot zestig geheime belastingsdeals.”

Ik verslik me in de veel te hete thee die ik net gezet heb (de ochtendstond heeft kokend water in de mond) en terwijl ik mezelf op de borst klop vergeet ik mijn vervoersongemak.

Ach ik ben zo kwaad, meneer. En dat voor de middag. Een tax shelter is dat afdak waaronder mensen met een paraplu schuilen voor de regen. De meute houdt zich halfdroog onder een kampeerzeil. En het blijft niet bij dit soort grotesk gedoe, bij die carnavalstoet die langs uw trottoir passeert. Het beleid werd op gang getrokken, de kantoorplanten zijn vervangen. De indexsprong, besparingen op cultuur en onderwijs, de verhoging van het inschrijvingsgeld, het besparen op wetenschappelijk onderzoek, het deportatiebeleid dat het nauwelijks over migratie heeft… Het is geen gedramatiseerde conclusie dat wie niet onder het afdak staat de tol zal betalen voor een straat die hij zelf moet schoonvegen. In dit discours creëert de kapitaalkrachtige de welvaart en gaan we uit van diens goodwill, als werknemer rest ons niets dan dankbaarheid.

Onder leeftijdsgenoten hoor ik al te vaak: “het kan niet anders”, “we moeten allemaal inleveren” en de onsterfelijke “het is een ver-van-mijn-bed-show.” Sinds wanneer zijn we verslaafd aan een alternatiefarm denken? Een beleid als natuurwet in plaats van als tijdelijke constructie, een gevolg van omstandigheid, taal en filosofie. Het discours heeft zich met vorige legio geworden uitspraken zelfs verankerd in onze taal. In die denkverlamming speelt alles zich ver van je bed af. Als de wetten van de samenleving gebeiteld staan in zogezegde sociaaleconomische fysica bestaat je leven bij gratie van die fundamenten. We zijn dan roerend goed op een dikke laag onroerend goed, de frêle takken van een eik op de Keyserlei die zelfs de Stad Antwerpen niet zou kunnen ontwortelen.

Maar gelukkig is het anders. De ideologie is de frêle tak, niet omgekeerd. Een tijdelijke constructie, een model, maar geen wet, een oude boom die ontworteld kan worden om er een nieuwe te planten.

Wanneer elk gezin meer dan een modaal maandloon per jaar gaat moeten inleveren (volgens de laatste berekeningen) en er wel geld voorhanden is voor bedrijfswagens, hoe kan een beleid zich dan ver van je bed afspelen? Dan zit de regering met haar hoofd onder je lakens en haar voeten in je pantoffels.

En toch.

Ik outte mezelf al eerder als optimist, en kijk, ik krijg nog gelijk. In het land van de lege barricades lijkt men zich niet langer te beperken tot flitsengagement in de vorm van kritische Facebookposts. We fluisteren in koor en in de hoofdstad zal u maandag de ware onderstroom zien. De tachtig procent die om een vermogensbelasting vraagt en het juk van een onomkeerbare werkelijkheid van zich af heeft gegooid. We hoeven niets op te fikken of omver te duwen. Er zijn is genoeg.

Mocht uzelf ook vandaag of maandag 15 december naar Hulshout moeten, vergeet dan niet dat de Britse mijnwerkers ooit een volledig jaar staakten.

Vandaag neem ik de bus, en maandag zien we wel.

Laura Los is columniste. Haar column We fluisteren in koor verschijnt maandelijks op Bleri Lleshi’s blog.

https://blerilleshi.wordpress.com

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

@blerilleshi

Leave a Reply

