Home

fatmaEerlijk gezegd, vind ik dat er (téveel) (kut)Marokkanen aan het werk zijn in Brussel. Masallah.

Je neemt de bus, metro of tram – Marokkaanse chauffeur. Je wilt een koffietje drinken op de Grote Markt – een Marokkaanse garçon die jou bedient. Inschrijven in de fitness? Een Marokkaan achter de balie. Inkopen van groenten & fruit in de Lidl aan de Beurs? Grotendeels Marokkaans winkelpersoneel. Op de Nieuwstraat op zoek naar een nieuwe jas? H&M? Marokkaanse verkoopsters. Met hoofddoek zelfs. Je bent moe en te lui om te stappen? Neem een taxi. En jep, alweer een Marokkaan die jou vervoert. Over de vele kruidenierswinkeltjes, kebabzaken, thee-huisjes in Molenbeek & Schaarbeek, over de markt aan het Zuid… daar spreek ik zelfs niet eens over. Marokkanen zijn overal. Onder mijn Marokkaanse vriendinnen is Fatima jurist, Mariam account manager, Rachida arbeidsconsulente, Nadia leerkracht, Hasna journaliste … en ze wonen & werken elk apart in België.

Dus wanneer Theo Francken, nieuwe staatssecretaris voor Asiel en Migratie, zich adresseert tot alle kut-Marokkaantjes zonder economische meerwaarde aan de Belgische samenleving… Dan vraag ik mij af, Dhr. Francken, waar heeft u het over?

Allereerst, talent kent geen etniciteit. Intelligentie staat los van uw huidskleur. Schoonheid is universeel. En hard werken is niet gekoppeld aan een hoofddoek. De DNA van een Marokkaan verschilt toch niet van die van een Belg? Of veronderstelt u dat luiheid zijn oorsprong vindt in hun cultuur? Zo ja, waarom zijn de Marokkaanse opa’s destijds dan naar hier getrokken om het moeilijkste werk ooit te verrichten? Ze konden daar toch rustig sippen aan hun muntthee & luieren onder de Marokkaanse zon? Op 825m diepte in de grond graven naar steenkolen, hun gezondheid verloochenend, getuigt toch van wil om economisch iets te betekenen? Of in asbest werkend, hun longen verloochenend, getuigt toch van werkdrang?

Volgens mij zijn er andere problemen in België. En bijgevolg ook andere oplossingen om een warme, harmonieuze en economisch rendabele samenleving te bekomen. En uw meerwaarde bij deze laatste, betwijfel ik ten zeerste. Zouden we niet eerst beginnen bij het erkennen van het harde werk dat geleverd werd in de Belgische mijngeschiedenis door de gastarbeiders? Dan pas kunnen we misschien de niet-werkende Marokkanen die u vandaag viseert proberen te motiveren, te empoweren, te emanciperen… En de Vlaamse werkgevers bij het aannemen van Marokkanen ook tegelijk. Maar de huidige economische crisis moet u alvast niet proberen te verklaren door de kwetsbare etnische minderheden in uw land te gebruiken.

Ik heb zo het gevoel dat iets of iemand het beeld schetst dat bij alle Marokkanen de goesting ontbreekt om te werken. Komt dit door de politiek, de media, de statistieken…? Ik weet het niet. Ik kan enkel zeggen dat ik tot zover geen enkel Marokkaan heb ontmoet die een coach potato lifestyle ambieert.

Onlangs zei iemand tegen me ‘blanke Belgen mogen klagen en bruine Belgen moeten dankbaar zijn’. Dit deed me nadenken. Inderdaad, als bruine Belg moet ik dankbaar zijn. Dat ik hier mocht geboren worden. En dat ik hier mag wonen. En werken. En dat ik belastingen mag betalen om de lonen van politici die ons uitschelden te betalen.

En om even Theo Francken te parafraseren, deze Ps: Het is niet ook niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen. Daarom wil ik me ook nu al oprecht verontschuldigen en ik garandeer dat ik alle inwoners van dit land lief zal hebben met respect voor iedereen.

Fatmagül Dinc is columniste. Haar column Het ongehoord woord verschijnt maandelijks op Bleri Lleshi’s blog.

Volg de columns op

https://blerilleshi.wordpress.com

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

@blerilleshi

2 thoughts on “Het ongehoord woord // Theo Francken excuses niet aanvaard

  1. Ik ben het volledig met je artikel eens. Alleen dat er geen verband is tussen de groep Marokkanen die jij viseert en de groep Marokkanen die je denkt dat Theo Francken viseert. Dat je je daar dan iets bij afvraagt is normaal. En wel omdat het onderwerp niet hetzelfde is.

    De meerwaarde van een bepaalde diaspora in vraag stellen is niet racistisch. Ik denk dat elk kabinet van asiel en migratie met die vraag te maken heeft. En het zo sluitend mogelijk maken van de Belgische grenzen heeft ook met die vraag te maken. Alleen is dat anders op de momenten dat er van een bepaalde diaspora economisch voordeel verwacht wordt. En dan stelt men zich die vraag ook, maar met een andere bedoeling.

    Toch vind ik dat Theo Francken zijn nationale taak voor asiel en migratie beter niet aanvangt. Ontslag zou echt gepast zijn. Maar ik vind het nog veel minder fraai om alles zo uit te diepen, louter en alleen in functie van een dergelijk compromitering en/of ontslag. Dat vind ik nog veel meer verkeerd en duidt, in tegenstelling met de vraagstelling die Theo Francken doet, op echte onverdraagzaamheid. En iedereen heeft wel zoiets waarmee hij kan aangepakt worden. Ook bv. Laurette Onkelinx. Hoewel een dochter van een Vlaamse vader, heeft Laurette Onkelinx meerdere vreselijke uitspraken gedaan over de Vlamingen. Uitspraken die echt racistisch zijn. En zij heeft dat ook gedaan voordat ze minister was. Maar toen was dat nog geen issue. Ook Bleri Lleshi, de auteur van de blog waarin je schrijft, doet dat herhaaldelijk over de Vlamingen. Ik heb daar al vaak op gewezen. Maar ik maak daar geen heksenjacht van. En ik maak er ook geen procedure van, laat staan dat ik een ontslag zou vragen. Ik zelf ben altijd (waarschijnlijk overdreven) verdraagzaam geweest, maar besef goed dat vele mensen met verdraagzaamheid moeite hebben.

    Alleszins vind ik dat, zoals je schijnt te suggereren, er iets gedaan moet worden aan de goesting om te werken. En om dat te bereiken kunnen werkgevers, mede-werknemers, politiek en media daarbij inderdaad best de handen in elkaar slaan. Ik hoop dat niet alleen, ik heb zelfs het sterke gevoel dat dat in Vlaanderen reeds goed bezig is. Ik vrees dat het veel moeilijker is om die eenhorigheid en eensgezindheid nationaal te bekomen. Maar als er een wil is, is er een weg.

Leave a Reply

