Home

1450942_10152452499169372_5420934184557430003_n

 

 

 

 

 

Ze zeggen dat 7 een heilig getal is
Misschien is dat wel zo,
Maar niet voor jou

Wat is heilig aan 7 jaren onzekerheid
Zonder familie
Zonder papieren
Zonder identiteit?

Ik heb het geteld
Het zijn 2555 dagen
En jouw dagen zijn niet zoals de onze
Ze zijn anders

We hebben dagen van pijn en gemis
Maar bij jou is elke dag
Een dag die begint en eindigt in verdriet

Elke dag, een dag van angst

Telkens er een politieauto voorbijraast
Slaat je hart weer sneller
Je bent bang

Elke straat van de stad
Heb je bewandeld
Soms had je graag
bus of tram genomen
Zoals wij allen,
Maar je bent bang

Je hebt hard gewerkt
Om genoeg geld te hebben
Om een kamer te huren
En je wist dat het moelijkste
Nog komen moest
Want wie wil een kamer verhuren
Aan iemand die geen papieren heeft?

Toen je een kamer vond
En eindelijk de kartonnen dozen achter je liet
Was je nog steeds bang
Bang dat je wordt aangegeven bij de politie

Ik kan op een hand de mensen tellen
Die mijn achternaam juist zeggen,
Jij ook
Dat maakt mij niet bang,
Jou wel, omdat je naam Arabisch is

Misschien heb je hiervoor
Je voorouders gevloekt

Misschien was je zelfs bereid
Om van naam te veranderen

Maar wat is een naam waard zonder papieren?

Ik hoor dat je vier kinderen hebt
Ik heb er geen, dus ik kan niet weten
Hoe het voelt om vader te zijn

En toch, als ik de macht zou hebben
Dan had ik je papieren gegeven
Alleen al om je kinderen te zien

Is er iets erger voor een vader
Dan zijn eigen kinderen
Niet te zien?

Ik vraag me af hoeveel van die 2555 dagen
Jij aan je kinderen hebt gedacht?

Hoe vaak heb je over ze gedroomd?

Hoe vaak heb je ze zo hard gemist
Dat je je tranen niet langer kon bedwingen?

‘Ik wacht al 7 jaar en ik ben het beu’,
Schreeuwde je temidden van een protest
En je stak jezelf in brand

Je rechten als mens,
Je waardigheid als man,
Je vaderrol,
Je bestaan,
Alles was je al ontnomen

Nu ben je niet meer bang
De vlammen op je lichaam zijn getuige

Diezelfde vlammen branden op mijn gezicht
Want wat doen wij die rechten hebben
Wij die papieren hebben
Voor jullie die geen rechten hebben en geen papieren?

Ze zeggen dat 7 een heilig getal is,
Niet na vandaag
Jouw 7 jaren zijn jaren van onrecht
in ons land
in onze naam.

Bleri Lleshi

Opgedragen aan de Libanese sans-papiers die op 3 oktober zichzelf in brand stak in hartje Brussel.

https://blerilleshi.wordpress.com

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

@blerilleshi

Leave a Reply

