Home

zeynep-balciHet is een tijdje geleden dat ik nog een pen heb vast gehad. Zo een tijdje dat het zelfs wat onwennig voelt. Ik was er even tussen uit op zoek naar rust, ademruimte en bezinning. De laatste tijd is er onnoemelijk veel gebeurd in de actualiteit, maar daar wil ik nu liever niet over schrijven. Niet vandaag.

“Laat zien dat je het kunt, komaan, bewijs je zelf”. Ga eens voor jezelf na hoe vaak je deze twee zinnen hebt gehoord. Voor mij was het zeer duidelijk: veel te vaak. Deze column gaat over prestatiedruk en –drang waar we anno 2014 mee worden geconfronteerd.

Al van kinds af aan worden we overspoeld met verwachtingen die we moeten inwilligen. We moeten uitblinken in muziek, in sport, in dans en theater. Maar ook binnen het onderwijs is er steeds meer competitie en rat race. Na de schoolbanken moeten we ons van onze beste kant laten zien op de arbeidsmarkt, maar eerst moeten we door vele selectieproeven geraken om een plekje te kunnen bemachtigen. We dienen teamplayers zijn, maar we moeten ook zelfstandig kunnen werken. Talenkennis, een buitenlands diploma en stage-ervaring behoren ondertussen tot de standaardvoorwaarden. Oh ja, liefst ben je ook sociaal geëngageerd. Bezit je deze vereisten niet, dan word je vaak afgeschreven.

Net als je deze stressperiode hebt doorstaan en je denkt de vruchten te kunnen plukken, begin je terug van nul. De concurrentie op de werkvloer is immers zeer groot. Een diploma – het ultieme bewijsstuk van je doorzettingsvermogen en talenten – blijkt geen vrijgeleide te zijn voor een leuke job. Deadlines veranderen in nachtmerries en vergaderingen in inspiratieloze uren. Terwijl steeds minder van ons hun werk graag doen, moeten we harder en langer werken.

Het bovenstaande geldt niet alleen voor het professionele leven, maar ook voor de private sfeer. Indien je op je 30ste nog niet gesetteld bent en nog geen huisje-tuintje-boompje in het bezit hebt, heb je gefaald in de ogen van velen.

Ik vraag me af wie deze regels oplegt? Waarom draaien we hier in mee en waarom worden mensen die hiervan willen afwijken als vreemd aanzien? Is er maar één weg naar succes en geluk? Is succes het hoogste goed? Twee op drie Belgen ervaren stress op het werk. Nooit waren er zo veel mensen thuis met een depressie als vandaag.

Het klinkt pesimistisch maar het is realiteit voor velen. Door deze bril heb ik enkele maanden naar de buitenwereld gekeken. Zo heb ik mij gevoeld, moedeloos en op. Moodswings, paniekaanvallen, slapeloze nachten en enkele fysieke controles toonden aan dat het zo niet verder kon. Mijn lichaam had het begeven en ik voelde me net als Pandora die de doos der ellende opende.

Na een periode van kalmte en loutering ben ik terug aan het meedraaien. Het voelt een beetje als ontwaken uit een lange diepe slaap.

De afgelopen maanden heb ik me gerealiseerd dat we we onszelf onbewust en soms gedwongen onrealistische verwachtingen opleggen. Zonder het te beseffen gaan we over onze grenzen heen om onszelf en anderen te plezieren. De constante verwachtingen en drang naar perfectionisme putten je uit. Maar het ergste is de onzichtbare cocon die je zelf creëert. We houden nog veel te vaak rekening met wat derden zouden denken als we zouden mislukken.

Ik heb beslist om daar geen rekening meer mee te houden. Vandaar deze column. Misschien herkennen anderen zich hier wel in en kan ik hen een hart onder de riem steken, want deze periode heeft me veel bijgebracht. Het heeft me geleerd mijn grenzen te bewaken en op tijd ‘halt’ te durven roepen, ongeacht de gevolgen. Voortaan wil ik niet meer in een patroon passen dat mij wordt opgelegd. Ik wil mogen falen, zonder mij hiervoor te moeten verantwoorden. Ik wil enkele deuren dichtslaan en nieuwe wegen inslaan. Ik wil alles doen waarvan werd gezegd dat ik het niet zou kunnen doen. Ik wil mijn eigen grenzen bepalen, ik en ik alleen wil beslissen over mijn leven en toekomst.

Zeynep Balci is columniste. Haar column Kabaal’ci verschijnt maandelijks op Bleri Lleshi’s blog.

Foto @ Safiye Bingöl

http://sbinphotography.blogspot.be

Volg de columns op

https://blerilleshi.wordpress.com

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

@blerilleshi

Leave a Reply

