Home

bleri lleshi sampolBeste Hans,

Ik voel me aangesproken door je column waarin je ‘terugslaat’ en dit om verschillende redenen. Ik ben een van de eerste die je denigrerende uitspraken over Afrikanen de wereld instuurde. Ik ben ook van die mensen die je ‘politiek al te correct’ noemt.

Toen ik een alinea van je column op de sociale media postte, reageerden heel wat mensen gechoqueerd. Ze geloofden het niet dat dit werkelijk in de krant stond. De meeste mensen die reageerden waren overtuigd dat na dergelijke uitspraken in de krant, De Morgen met een excuus zou komen, of beter gezegd, een ‘half excuus’ zoals na de Obama cartoon. Tegenwoordig moet je u tevreden stellen met een ‘half excuus’ van de ‘progressieve en stedelijke krant’ De Morgen.

Zelf was ik minder overtuigd. Ik verwachtte inderdaad dat u ‘terug zou slaan’ want je ego en dat van de hoofdredactie van De Morgen zijn veel belangrijker dan racisme tegenover Afrikanen of de mening van een groepje ‘politiek al te correcten’ en ‘boze Afrikanen’.

Je columns zijn een duidelijk voorbeeld van hoe triestig het is gesteld met racisme in Vlaanderen. Een week geleden schreef ik een opinie met als titel ‘Racisme in Vlaanderen is doodgewoon’. Een opiniestuk doorspekt met de nodige feiten en cijfers. Uw krant wilde het niet publiceren want zelfs als het over racisme gaat, laten de kranten hun eigen blanke middenklasse-journalisten liefst aan het woord. De Morgen is geen uitzondering want De Standaard deed exact hetzelfde.

Het probleem is niet alleen dat racisme doodnormaal is. Als je het racisme problematiseert, dan ben je een wereldvreemde ‘politiek correcte’. Niet het racisme maar wie het racisme aanklaagt wordt het probleem.

Met de reacties van gekwetste Afrikanen en anti-racisten op je column heb je het hele weekend moeten lachen, schrijf je. Verder laat je weten dat we je denigrerende uitspraken moeten aannemen. Zomaar en omdat je dergelijke uitspraken ook in het verleden in de krant hebt geschreven en niemand daar over klaagde.

Wel, beste Hans, ik heb slecht nieuws voor je: die tijden zijn voorbij. Het is gedaan met kranten zoals De Morgen die progressief en stedelijk beweren te zijn en tegelijk racistische cartoons en uitspraken strooien. Het is ook gedaan met een aantal zogenaamde progressieven, die jarenlang het woord mochten voeren als het over de migranten ging omdat zij zogezegd de verdedigers waren van de migranten terwijl ze niets meer dan paternalisten zijn die zoals u intussen een hekel hebben aan de ‘politiek correcten’.

Er is vandaag een (grote) groep mensen van Marokkaanse, Afrikaanse, Turkse origine maar ook heel wat blanke Vlamingen die racisme niet meer pikken en aanklagen. En indien nodig zelfs tot op internationale media (zoals bij de Obama cartoon) en tot bij de VN.

Laten we een zin nemen uit de befaamde column. “Op het gevaar af van racisme te worden beticht: Afrikanen kunnen zich geen zes weken concentreren op één doel. Dat is een empirische en statistische vaststelling.” Als je dergelijke verwerpelijke uitspraken doet, is het vanzelfsprekend dat dit aangeklaagd zal worden. Maar goed geprobeerd om dat te anticiperen want achteraf kan je zeggen ‘zie je wel’. Het valt ook op dat je uitspraken over Afrikanen vorig weekend een ‘empirische en statistische vaststelling’ waren maar intussen een ‘eigenzinnige voorspelling over Afrikanen’ geworden zijn.

Het beste moet nog komen als je beweert dat je als Afrikalover ‘een Afrikaanse wereldkampioen een ongelooflijke verrijking zou vinden.’ Wereldkampioen worden zal niet lukken voor die Afrikanen, je hebt gezegd waarom: concentratieproblemen en groupies.

Laat me bij deze dit nog even zeggen: de ergste racisten die ik tot nu toe heb mogen ontmoeten als het over Afrikanen gaat, zijn net die mensen die zich ‘Afrikalovers’ noemen en/of samen met een Afrikaanse zijn. Ze doen allerlei racistische uitspraken en komen weg met ‘ik ben geen racist want ik ben in Afrika geweest en hou van Afrika’ of ‘ik ben samen met een Afrikaanse’.

Liever dus een saaie ‘politiek al te correct’ dan een ‘Afrikalover’.

Bleri Lleshi is politiek filosoof

Voor een minder luchtig opiniestuk lees ‘Racisme in Vlaanderen is doodgewoon’

http://www.knack.be/nieuws/belgie/racisme-in-vlaanderen-is-doodgewoon/article-opinion-148011.html

https://blerilleshi.wordpress.com
https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi
@blerilleshi

4 thoughts on “‘Afrikalovers’ en racisme

  1. Afrikalovers zijn inderdaad vaak de ergsten. Incident doet me sterk denken aan die uitspraak van Nadia Fadil een hele tijd terug dat je met rechtse, openlijke racisten tenminste weet waar je aan toe bent.

    Een ding heeft Bleri Lleshi echter verkeerd: zijn impliciete veronderstelling dat het ook maar een bats uitmaakt wat een columnist in de legacy media denkt over wat dan ook.

  2. Nu zit ik me al dagen af te vragen wat me ontgaan is in het oorspronkelijke artikel van Hans Vandeweghe en ik kom er niet uit, zelfs niet nadat ik de theatrale brief van ene ingrid Verbanck (well known as Wendykroy) gelezen had waarin ze haar abonnement op de krant opzegt. Ook de reactie van Hans V. op al die commotie maakte me niet wijzer. Met open geest had ik op zaterdagmorgen de bijdrage van Vandeweghe gelezen en er was niks -maar dan ook niks- dat me daarin tegen de borst stuitte, aan ‘racisme’ heb ik zelfs niet gedacht. Het was me dan ook een raadsel wat me ontgaan was. Gelukkig lees ik hier de verklaring:”de ergste racisten die ik heb mogen ontmoeten als het over Afrikanen gaat, zijn net de Afrikalovers of zij die met een Afrikaan(se) getrouwd zijn.’ Laat nu mijn schoonzoon een Senegalees zijn, verdorie..Dat verklaart veel; ik ben gewoon een racist en daarom nam ik geen aanstoot aan de ‘toogpraat’ van Hans V. Bij deze mijn dank Bleri Lleshi voor zoveel doorzicht. Na vandaag hoef ik niet langer in een leugen te leven. Gegroet.

    • Sterke en bevangende comment, GiVanrO. Jouw punt toont aan hoe Bleri zelf stigmatiseert en demoniseert. Op deze manier maakt Bleri het woord racisme al maar relatiever. Racisme wordt op de duur niet meer au sérieux genomen. Dat is heel erg voor degenen die racisme moeten ondergaan. Een duidelijke en juiste verklarende weergave van het woord racisme dient zich des te meer aan.

  3. Het omgekeerde is ook waar: “Als je in Afrika woont, wordt je voordurend geconfronteerd met hun racisme.” Is het normaal dat ik hier als verantwoordelijke van een ploeg werknemers geen enkele opmerking kan maken, of ik word als racist bestempeld, terwijl mijn anderskleurige collega’s hun kleurgenoten als vuil behandelen en gewoon als “strenge bazen” worden aanzien (in het ergste geval als “il se croit blanc”). Als ik op straat een volledig legaal manoeuvre doe, men mij zegt “rentre chez toi”. Ik voor het minste voor het gerecht kan geleept worden, waar blank = $… De meeste mensen in Europa, zijn gewoon “salonracisten” of “salon-anti-racisten”. Als je “terreinervaring hebt”, in Afrika, in Borgerhout, in Schaarbeek, dan zijn uitspraken rond racisme vaak veel relativerender,… minder “Zwart – Wit”!

Leave a Reply

