Home

69016_10150310195270611_666405610_15795142_2671958_nBeste Bart,

Mijn lief en ik hebben een huis gekocht in Antwerpen. Ja, in uw stad. Toen we het kochten was het nog de stad van iemand anders, maar laten we dat even buiten beschouwing laten. En het goede nieuws is: we zijn middenklasse burgers, tweeverdieners. Die mensen waar uw stadsbestuur nu zo hard op mikt.

Heel wat mensen zijn hierover verbaasd. Een huis kopen in de stad? Wow. Maar het moeilijkste gedeelte is uitleggen dat ons huisje– hou je vast – geen tuin heeft. Dat is trouwens altijd het eerste wat mensen vragen als je een huis hebt gekocht in de stad: ”Heeft het een tuin?”. Ons huisje heeft er dus geen. En nee, het heeft ook geen terras – dat is altijd het tweede wat mensen vragen. We hebben dus inderdaad helemaal geen buitenruimte. En dan komt hij: de blik vol medelijden. Wat is dat toch met die tuinobsessie van de Vlaming? Op al die huizenjachtprogramma’s staat de tuin op nummer 1 van het prioriteitenlijstje, terwijl – laten we eerlijk zijn –de meesten onder ons hun tuin echt niet zo vaak gebruiken. Maar zijn aanwezigheid blijkt cruciaal te zijn voor geluk, voorspoed en nog wat van die dingen.

Maar als mensen me dus vreemd aankijken, begin ik altijd vol of over onze stad. Over hoe ze in Antwerpen echt werken aan de stad. Hoe de stadsvernieuwing echt inzet op parken en pleinen: plekken waar mensen zonder tuin zich kunnen komen uitleven. Want ja, daar ben ik wel van overtuigd. Mensen moet buiten kunnen komen bij mooi weer. Maar voor mij hoeft dat niet in mijn eigen tuin. Een park biedt meer ruimte dan een tuin ooit kan bieden. En in de stad wordt die open ruimte ook echt gebruikt.

Op een zonnige dag is Park Spoor Noord waarschijnlijk mijn liefste plek ter wereld. Iedereen is daar. Ah ja, want dat is onze tuin. Al mijn vrienden van buiten de stad neem ik mee daar naartoe. Niet naar het Mas, of het justitiepaleis, of het Centraal station: allemaal super mooie gebouwen, maar het park heeft een beetje magie. Daar zie je dat Antwerpen echt begint te werken. Al die politici die beweren dat de multiculturele samenleving mislukt is, zouden daar gewoon even een kijkje moeten gaan nemen. Echt. Bovendien kan je daar ook een koude pint of een cola drinken zonder dat je die op voorhand koud moet hebben gezet of achteraf moet opruimen, super handig. Ik vind dat de beste tuin ever.

Dus ja, ik woon graag in onze stad. Want hier wordt nog echt samengeleefd. Wij delen onze tuin. Ik vind dat schoon. Ik geloof daar ook in. En dat is de reden waarom ik in de stad wil wonen. Dus aan alle mensen, die me ooit triestig bekeken hebben of zullen bekijken omdat ik tuinloos ben: dat is niet nodig. Mijn huis en ik are doing just fine.

Ja Bart, je leest het goed ik hou hier inderdaad een pleidooi om in uw stad te komen wonen. En niet zomaar in de stad, maar ook in de huizen en de appartementen zonder tuin. Daar kan je nog wat volk gebruiken.

Wonen in de stad is de toekomst. Op het vlak van mobiliteit, duurzaamheid en de werk-gezin balans. Ik wil daar graag aan bijdragen. Ik wil daar zelfs gerust mijn eigen tuin voor opgeven. Ik hoef echt niet met mijn kinderen, in mijn tuin, achter mijn haag zitten. Wat ik wel wil, is wonen op een plek die leefbaar is. Wonen in een stad waar er ruimte is voor mijn kinderen. Dat is trouwens nog zo’n populaire vraag: “Als er kinderen komen, dan gaan jullie toch verhuizen, want wat moeten die kinderen – ja daar is hij weer – zonder tuin?” Mijn eigen kinderen zijn er nu nog niet, maar ik wil ze wel in de stad opvoeden. Maar dan moet er op wandelafstand wel een park zijn waar ik met m’n kinderen naartoe kan.

Dus Bart, ik vind het triest dat je meteen vraagtekens zette bij de plannen om van het Moorkensplein een nieuw park te maken – gelukkig heb je die plannen alweer een stuk teruggeschroefd omwille van het zware protest. En ook jammer dat jij op de plek waar het vorige stadsbestuur droomde van Park Spoor Oost, een KMO-zone wilt bouwen. Twee vraagtekens bij projecten voor meer open ruimte in een buurt die dat broodnodig heeft. De buurt bovendien met de armste bewoners van de stad. Dan opeens kleeft het medelijden van de mensen toch aan mij en mijn huisje. En dat wil ik niet.

Bart, geef al die sceptici toch geen munitie om wonen in de stad af te vallen. Bouw liever verder aan een leefbare stad, zoals je dat vroeger met je voorganger deed. Dan ben ik je grootste pleitbezorger. Beloofd. Jij wilt dat tweeverdieners in je stad komen wonen. Je wilt gezinnen met kinderen aantrekken, dan moet je wonen, spelen, genieten in de stad blijven ondersteunen. Het spijt me, maar dat doe je niet door plannen voor parken af te schaffen.

Zita Theunynck is 23 en woont en werkt in Antwerpen

:::::::::::: Wij – Zij = A door Ted Bwatu ::::::::::

https://blerilleshi.wordpress.com/2013/04/15/wij-zij-a/

:::::::: Kerkstraat, tussen Borgerhout en Seefhoek door Laura Los :::::

https://blerilleshi.wordpress.com/2013/04/09/kerkstraat-tussen-borgerhout-en-seefhoek/

:::::::::: Muziek toont de weg door Desmond Badu :::::::

https://blerilleshi.wordpress.com/2013/04/02/muziek-toont-de-weg/

::::::: Outsourcing naar het buitengewoon onderwijs door Rihab Hajjaji

https://blerilleshi.wordpress.com/2013/03/26/outsourcing-naar-het-buitengewoon-onderwijs/

:::: Liever niets door Vincent Van Meenen ::::::

https://blerilleshi.wordpress.com/2013/03/19/liever-niets/

:::: Ik stik binnen uw norm door Amina Belorf ::::

https://blerilleshi.wordpress.com/2013/03/12/ik-stik-binnen-uw-norm/

:::: Over patsers en armoede door Nicolas Cosson ::::::

https://blerilleshi.wordpress.com/2013/03/06/over-patsers-en-armoede/

Volg de reeks Brieven uit Antwerpen op

https://blerilleshi.wordpress.com/

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

Twitter @blerilleshi

17 thoughts on “Mijn park is wel mijn tuin

  1. Toffe post. Laat je trouwens niet zot maken, in bijv. Nederland willen de meesten juist wel in de stad wonen, niet eens per se in een heel huis en een tuin wordt als luxe beschouwd. Ondertussen verstar je iig niet zoals op het platteland🙂

  2. Mooie brief… Maar: Bart woont niet in de stad… misschien zit hem daar al het grootste probleem.

  3. what she said!🙂 In je tuin zit je met je gezin, op de pleintjes en in het park met een hele hoop gezinnen en vriendjes voor de kinderen, spontane picknicken en gezellige avonden. laat de zomer maar beginnen.

  4. Knap geschreven ook al verschillende keren Park Noord bezocht ‘k ben ni van ‘t stad maar geniet er buitengewoon van, alleen spijtig dat de rest zo verloederd, zo smerig als de drukst bezochte straat van België erbij ligt er zijn nochtans genoeg werkzoekende om een handje en tandje bij te steken maar ja da kost geld hé?

  5. Ik zal je graag nog eens horen vertellen na enkele jaren of het er nog steeds zo gezellig wonen is. En wat als er schoolgaande kinderen zijn? Waarom doen zovele ouders hun kinderen dan naar een school buiten de buurt denk ge. In het begin lijkt alles zo mooi en anders en ziet men enkel de positieve kanten, maar na vele jaren er gewoond te hebben, helt de balans wel door naar de negatieve punten.

  6. Wij wonen vlak bij Park Spoor Noord, en ook mijn kinderen noemen dat nu ‘onze tuin’ 🙂
    Maar ik hou m’n hart vast, want ze zijn daar al duchtig aan’t bouwen, en ik vrees een beetje dat dat niet zal minderen met onze nieuwe burgemeester.

  7. ik heb zo mijn bedenkingen bij het wonen in de stad,als je vb niet in die stad werkt.Hoe geraak in naar je werk in de spitsuren als je buiten de stad werkt?Je moet toch door al die stadsfiles? Geef mij maar de stadsrand om te wonen en het openbaar vervoer die me naar de stad brengt.Ik betaal gerust graag voor een tuin waar iedereen welkom in is en ik kan tuinieren en met de buren keuvelen tot een stuk in de nacht,je veilig voelen ,want in de stad voel ik me niet meer zo veilig alleen.

  8. Mooi geschreven en helemaal mee eens dat goei ingerichte publieke ruimtes in de stad ontzettend veel nut hebben voor haar bewoners! Park Spoor Noord is daar ondertussen een schoolvoorbeeld van.

    Nu heeft elke medaille twee kanten. En bovendien verander je als mens met de tijd (en de omstandigheden). Na zelf 8 jaar in Borgerhout (op een boogscheut van het Moorkensplein) te hebben gewoond en daarvoor nog eens enkele jaren elders in de stad (altijd zonder tuin), zijn ook wij de stad uitgevlucht (naar het saaie platteland als je het zo wil noemen). Om een tuin te hebben, om vanalles in te kunnen doen. Maar niet in hoofdzaak om die tuin. Vooral omdat de stad je ook verstikt. En dat zal er met dit bestuur niet op verbeteren. Auto’s overal, asfalt en beton overal waar je kijkt, een altijd suizende ring die de stad in haar houdgreep houdt, lawaai en stank en dan een bestuur met foute prioriteiten… Wij hadden er genoeg van. Geef mij maar verse lucht en ruimte om te spelen. Een stadskind zal als het groot is niet klagen dat het in een stad werd opgevoed, omdat het niet beter weet. Ik hoop dat je blijft posten en ben heel benieuwd naar je posts wanneer je zelf kinderen hebt…

  9. Het gaat hier over beleidskeuzes, en die Zita wil andere dingen dan het huidig bestuur, maar dat is wat men democratie noemt, en dat is nog altijd de beste manier om ‘iets’ maatschappelijk in beweging te brengen.
    Dat de mensen rond spoor oost een park willen, dat zal wel. Ik zou ook graag zien dat mijn straat heraangelegd word…, maar onze gekozen politici moeten afwegingen maken tussen verschillende belangen, dus niet alleen mensen die rond Stuivenberg hospitaal en het Moorkensplein wonen. Trouwens, die wijk zit tussen twee parken; spoor noord en Rivierenhof (maar er zou een leuke fiets/wandelbrug moeten komen om er vlot te geraken), dus heb ik mijn bedenkingen om daar een park aan te leggen die nog geen 70 meter of zo breed is! (dat noem ik geen park maar een berm…) Verder heeft die wijk een enorme werkloosheidsgraad en armoede, dus enkele KMO’s en andere economische activiteit zou daar een beter sociaaleconomisch evenwicht brengen.
    Wat betreft het Moorkensplein is de tijd misschien nog niet rijp genoeg. Onteigeningen, krap bij kas, het zijn allemaal zaken die men al te gemakkelijk over het hoofd ziet, maar het plein autovrij maken, parkje aanleggen zou daar wel van pas zijn gezien daar juist dan wel meer economische activiteit zal door komen, denk horeca, winkels, in kort een Dageraadsplein gevoel.

  10. Pingback: Waarom ik mij (nog) niet wil integreren | Bleri Lleshi's Blog

  11. Pingback: Jonge mensen met goesting | Bleri Lleshi's Blog

  12. Pingback: Aetas Nova | Bleri Lleshi's Blog

Leave a Reply

