Home

yassine-channoufEven was ik geen allochtoon meer. Even moest ik niet nadenken of ik wel thuis hoorde in dat cafeetje. Even moest ik me geen zorgen maken over de misselijkmakende berichtgeving over alles wat met Syrië te maken heeft … Neen, ik was niet in Gent, maar enkele dagen op bezoek in Marokko.

Al snel vergat ik dat ik een leventje in België had. Ik integreerde aan een ijltempo in Marokko. Spijtig genoeg gaf niemand mij een compliment omwille van mijn taalbeheersing. Ik hoopte stiekem op een schouderklopje van een sympathieke autochtone Marokkaan die zou zeggen dat ik mocht blijven, en de rest van mijn soort terug zou moeten, maar tevergeefs.

In die paar dagen isoleerde ik me een tijdje van het nieuws. Normaliter probeer ik op de hoogte te blijven van wat er gebeurt, maar even koos ik er voor om te ontsnappen aan die eindeloze stroom van negatieve berichten. Even maar.

Toen ik na drie dagen mijn Facebook checkte zag ik dat de erevoorzitter van de Vlaamse Journalistenvereniging Luc Van Balberghe een oplossing voor alle problemen op aarde had gevonden. Door een atoombommetje te gooien op Mekka -een kleintje maar- hoopte Luc de wereld te verlossen van een groot kwaad.

Het humanisme heeft nog nooit zo’n grote voorvechter gehad als Luc Van Balberghe. Hij wou slechts een kleine atoombom gooien. Ontroerend. In Marokko waar 40% van de bevolking ongeletterd is, heb ik zelden zoiets idioots gehoord. Nog maar eens het bewijs dat een functie en een diploma absoluut geen garantie is voor gezond verstand.

Ongetwijfeld is Luc niet alleen. Hij is slechts de moedige pleitbezorger van een fantasie van heel wat mensen. Zijn statement was in ieder geval geen primeur. Het is misschien een leuke anekdote, beste Luc, maar Mekka werd al eens platgebrand in de 7de eeuw door moslims zelf. Twee eeuwen later volgde er nog een verwoestende raid, weer door moslims! De bekende kruisvaarder Reinald De Chatillon, van wie er misschien wel een portret in je slaapkamer hangt, probeerde hen tevergeefs na te doen in de 12de eeuw.

Maar we zijn ondertussen vele eeuwen verder en de superioriteit van het westen staat ondertussen buiten kijf. De karikaturale barbaarse kruisvaarder heeft plaats gemaakt voor de nog karikaturale verheven blanke man die een mission civilisatrice heeft, een white man’s burden. Luc ziet het enkel als een “kwestie van iedereen op zijn plaats te wijzen”. Er is dus duidelijk een hiërarchie op aarde. Het westen über alles.

Deze oneervolle erevoorzitter wilt die superioriteit in de verf zetten door een A-bom te droppen op Mekka? Als hij al geloofde in die superioriteit, dan werd die teniet gedaan door een haast genocidale drang om middels geweld die superioriteit te herbevestigen. Hij zal denken dat de islam een inherent gewelddadige ideologie/godsdienst is, en dat geweld dat ongedaan zal maken. Wat is het verschil dan tussen zijn perceptie van de gewelddadige islam en zijn oproep om een atoombommetje te droppen? Heiligt het doel dan altijd de middelen?

Verder las ik dat iemand luidop droomde van een concentratiekamp voor zes miljoen moslims. Het visioen van moslimendlösung bezorgt sommigen erotische prikkels.

Gelukkig geloof ik bijna heilig in dat Marxistische axioma dat stelt dat de geschiedenis zich steeds herhaalt, de eerste maar als tragedie, de tweede maal als een farce. En Luc, wat een farce ben jij.

Yassine Channouf is publicist. Zijn column Boze Bruine Borgerhoutenaar (BBB) verschijnt maandelijks op Bleri Lleshi’s blog.

Volg de columns op

https://blerilleshi.wordpress.com/

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

@blerilleshi

2 thoughts on “Boze Bruine Borgerhoutenaar (BBB): Waar blijft die atoombom?

  1. Ga je een klacht indienen of weet je dat iemand anders dat zal doen ? Dit is te grof voor woorden.

  2. Luc zal versteld staan bij het lezen van deze brief…goed geschreven Mr. Channouf. De traditionele cultuur van migranten/belgen en autochtonen/allochtonen….wordt stilaan omver geblazen. We go global now, incluis moslims in Europa…..

Leave a Reply

