Home

portret-robert-soroko1Bij het lezen van het interview met Procureur des Konings Dams in De Standaard, moest ik toch even slikken. Over welke patsers had hij het juist? Welke vreemdelingen wil hij viseren?

Want bij mij in de buurt, bij het Albertpark, een buurt die niet meteen bekend staat als ‘probleembuurt’, staan regelmatig luxeauto’s van patsers die met een nummerplaat uit Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland of zelfs Monaco rondrijden. Dat laatste is een notoir belastingparadijs, maar dat wist u waarschijnlijk al. Heb ik al vermeld dat hun wagens ontzettend duur zijn? Zo zie ik hier regelmatig Bentleys, Range Rovers, Porsches, en andere topmerken. Al dan niet gepantserde versie. Een BMW of Mercedes lijken hier klein bier.

Na mijn mail vol algemene omschrijvingen, volledig in de lijn van de richtlijnen van Procureur Dams, vroeg een vriendelijke agent of ik niet wat meer details zou kunnen geven over die verdachte luxevoertuigen in mijn buurt. Ja, ik kan dat. Maar wil het niet. Want of het nu een Fransman, Nederlander of Monegask in een Bentley is, of een Marokkaan in een Mercedes, ik wil niet meestappen in het verdacht maken van mensen enkel en alleen op basis van hun nationaliteit en uiterlijke kenmerken van welstand. Daarbij komt dat dit de taak is van de politie, niet die van mij.

Nochtans geeft Procureur des Konings Dams aan dat de grote criminelen die wij, als burger, actief zouden moeten najagen de kleine patsers zijn. We kunnen hen herkennen aan hun nationaliteit en tekenen van rijkdom.

Vreemd, want die patserwagens in Borgerhout zijn helemaal niet zo duur, vergeleken met de sleeën die hier soms rondrijden. Voor een kleine 5000 euro zou ook ik met een BMW kunnen rondrijden, als mijn hart dat zou verlangen. Desnoods op afbetaling of gedeeld met enkele vrienden. Maar mijn hart verlangt eigenlijk enkel dat ik van punt A naar punt B geraak in de stad, liefst op een efficiënte en veilige manier. Mijn fiets doet hiervoor prima dienst. Waarom andere gezonde mensen voor een verplaatsing binnen de stad een paar ton staal op vier wielen nodig hebben, is voor mij een raadsel. Het zal aan mijn perceptie liggen, na jarenlange blootstelling aan gewelddadige en maatschappijkritische hiphop-invloeden, dat ik voor de agressieve fiets kies, en niet voor de vreedzame auto.

In Deurne, waar ik opgroeide, zag ik quasi nooit auto’s uit het allerhoogste segment van de automarkt. Al helemaal niet met een kenteken uit Monaco. Maar wel bijvoorbeeld Oost-Europese kentekens op Mercedessen en doorgeroeste bestelwagens, eerder het type wagen waarnaar Procureur Dams (impliciet) refereerde, vermoed ik.

De harde realiteit in deze stad is echter dat er voor elke grote patser, in een échte luxeauto, vele armen zijn die nauwelijks de lippen boven het immer stijgende water kunnen houden. Het is maar dankzij vrijwilligers van o.a. Al Ikram en PSC dat zij hun kinderen te eten kunnen geven. De realiteit is dat de armoede onterecht in toenemende mate geculturaliseerd en gecriminaliseerd wordt, zonder aandacht te hebben voor de echte oorzaken van die armoede.

In het bestuursakkoord “Respect voor A” wordt ‘armoede’ meestal gelinkt aan ‘inburgering’, ‘Nederlands leren’ en andere culturele criteria. Alsof generatiearmoede hier al jaren tot het verleden behoort. Niet dus. Alsof de ‘vreemden’ en hun niet eens zó luxueuze wagens voor alle miserie zorgen. Niet dus. Alsof we plots in het Land van Melk en Honing zouden leven wanneer iedereen vlekkeloos Nederlands spreekt en een slecht betaalde job toegewezen krijgt. Niet dus.

Wij, jongeren, zijn niet dom. Wij beseffen maar al te goed dat discriminatie geen illusie is, maar schering en inslag op de arbeids- en huizenmarkt, ook al spreek je Nederlands. Wij weten dat de criminaliteit niet aan het luisteren naar hiphop te wijten is, maar wel aan de toenemende ongelijkheid. Wij weten dat de gentrificatie op vraag van bouwpromotoren ons, ‘de grondstroom’, het stadscentrum uit jaagt.

Willen jullie weten waar veel jongeren werkelijk van wakker liggen in Antwerpen? Nee? Ik zal het toch maar vertellen. Steeds luider klinkt de vraag naar betaalbare woningen, belastingen voor de rijksten, een rechtvaardige gezondheidszorg, een gelijke toegang tot de arbeidsmarkt, meer openbaar vervoer en een gegarandeerd recht op vrije meningsuiting en vereniging (ik weet het, dat klinkt wat minder stoer dan ‘samenscholing’, maar het is wel een grondrecht). Dat zouden de prioriteiten van het nieuwe bestuur moeten zijn. Van de culturele keuze tussen al dan niet criminaliserende hiphopmuziek of flamingant vendelzwaaien liggen we niet wakker. Met mijn muziekkeuze heeft het bestuur geen zaken. Wanneer er schimmel op de muren staat, is de kleur van die muren niet van belang. Wel, de schimmels op de fundamenten van onze samenleving groeien. Je kan ze verbergen met culturele discussies over Vlaming zijn, Nederlands spreken en in Allah of Nietzsche geloven; maar daarmee pak je de oorzaken van de problemen niet aan.

Hopelijk heb ik met deze opiniërende uitspraken niet, in navolging van Yves Desmet, een rechtszaak aan mijn been. Ik leg alvast een spaarpot aan, je weet maar nooit.

Nicolas Cosson is 24 en student Sociaal Werk

Ben je tussen 16 en 26 jaar en woon/werk/studeer je in Antwerpen? Mail je brief naar brievenuitantwerpen@gmail.com Wie weet wordt hij gepubliceerd op de blog van Bleri Lleshi.

Volg de reeks Brieven uit Antwerpen

https://blerilleshi.wordpress.com/

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

Twitter @blerilleshi

10 thoughts on “Over patsers en armoede

  1. Pingback: Liever niets | Bleri Lleshi's Blog

  2. Pingback: Ik stik binnen uw norm | Bleri Lleshi's Blog

  3. Pingback: Outsourcing naar het buitengewoon onderwijs | Bleri Lleshi's Blog

  4. Pingback: Muziek toont de weg | Bleri Lleshi's Blog

  5. Pingback: Kerkstraat in Borgerhout | Bleri Lleshi's Blog

  6. Pingback: Wij – Zij = A | Bleri Lleshi's Blog

  7. Pingback: Mijn park is wel mijn tuin | Bleri Lleshi's Blog

  8. Pingback: Waarom ik mij (nog) niet wil integreren | Bleri Lleshi's Blog

  9. Pingback: Jonge mensen met goesting | Bleri Lleshi's Blog

  10. Pingback: Aetas Nova | Bleri Lleshi's Blog

Leave a Reply

