Home

media_xl_5573539Ik ga eerlijk zijn, toen ik het nieuws vernam dat je er niet meer bent kon ik het moeilijk geloven en even dacht ik zelfs dat het om een van je stunts zou gaan. Maar het is waar dus.

Op de sociale media kwam er een vloed aan reacties. Iedereen reageerde vol ongeloof. De ene tweet na de andere. Honderden statussen op Facebook, van ‘RIP Patrick’ tot ‘fuck, pdw’.

Een Facebookstatus heb ik nog niet geschreven, noch een tweet de wereld ingestuurd. Ze leken me beide zo betekenisloos bij jouw verlies.

Opiniemakers in Vlaanderen wiens werk ik echt apprecieer kan ik nog steeds in een hand tellen. Jij was een van hen. Ja, soms begreep ik een hele reeks zinnen in je teksten niet, maar dan kwam die ene zin/die ene alinea die het allemaal duidelijk maakte, die de genadeslag gaf. En weer was het goed. In de stijl die u eigen was.

Ik heb grote respect voor mensen die staan voor het vrije woord. Jij was zo iemand. Bovendien durfde je tegen de stroom in te gaan. En de dominante stroom is de laatste jaren de alombekende ‘grondstroom’ van Vlaanderen, waar je zoveel zinnige dingen over schreef, die je durfde ontbloten.

Aan haatreacties en e-mails vanuit die ‘grondstroom’ ontbrak het je niet. Je hart zou zelfs daardoor kunnen gefaald hebben. Door hun haat. Haat die nog maar begonnen is als je ziet wat de leiders van de ‘grondstroom’ nog in de petto hebben. Wie hiv heeft mag creperen, wie zwanger is mag het zelf uitzoeken. Waarom? Omdat ze mensen zonder papieren zijn. Als ze zonder papieren zijn, dan is er niets voor die mensen, die deze leiders en hun volgelingen niet meer als mensen zien of noemen. Ze zeggen liever ‘illegalen’. Zelfs het menszijn wordt hen ontnomen.

Ik ga je stukken op vrijdag in De Morgen missen. Ik zal niet de enige zijn. Al die mensen die de moed nog hebben om tegen te stroom in te gaan, zullen je ook missen. Ze hebben een bron van inspiratie verloren, iemand die het kruit gaf om in te gaan tegen het gevestigde denken in Vlaanderen.

Nu dat je er niet meer bent, ben ik een schrijfbroeder kwijt. Onze stijl was dan wel dag en nacht verschillend, de essentie was dezelfde. Geen toeval dat we het beide hard te verduren kregen in sociale media en elder op internet . Al die haat van de ‘grondstroom’. Maar dat hield jou niet tegen, integendeel.

De toekomst wijst altijd terug op de geschiedenis. De politieke en ideologische leiders in Vlaanderen die zich vandaag populair mogen noemen en arrogantie uitstralen, zullen als een zwarte vlek in de geschiedenis van dit kleine stukje in Europa te boek staan in minder dan een paar decennia. Het zullen mensen zijn met wie we niet langer geassocieerd willen worden, ook al worden ze vandaag op de handen gedragen door honderdduizenden Vlamingen.

Jij daarentegen, Patrick, hebt iets anders achter gelaten. Je hebt je bijdrage geleverd in het ontmaskeren van het discours en denken van deze politici en hun volgelingen. Terwijl de overgrote meerderheid van ons staat te kijken van op de zijlijn en vaak zelfs niet eens realiseert wat er gaande is, trok je ten strijde.

Een strijd voor het vrije woord, het kritische denken en tegen de nationalistische politiek van uitsluiting.

Hiervoor dank Patrick. Je mag in vrede rusten want je mag er zeker van zijn dat ik en vele anderen jouw strijd verder zullen zetten.

 Bleri Lleshi

https://www.facebook.com/Bleri.Lleshi

Twitter @blerilleshi

7 thoughts on “Lieve Patrick

  1. Jouw schrijven is hartverwarmend, Ook ik vind het ontzettend jammer zo’n jong en mooi mens te verliezen.
    En het is waar, we zullen hem missen, maar vergeten doen we zeker niet

  2. ik vind het toevallig dat in de laatste p-magazines wordt gepraat over vrijmetselarij-cern-reptilians , … en dat de persoon nu dood is. vanaf men bepaalde dingen in de media durft zeggen gebeurd het wel vaker dat die persoon dan ‘toevallig’ dood is é

  3. (pdw) heeft inderdaad zijn verdiensten, maar het grootste eerbetoon ligt niet in het blindelings ophemelen van de man, maar in het benaderen van zijn werk met een even kritische blik als diegene waaraan hij zelf anderen onderwierp.

  4. Kunnen we misschien even bij de feiten blijven, Bleri? Je schrijft: “Door hun haat. Haat die nog maar begonnen is als je ziet wat de leiders van de ‘grondstroom’ nog in de petto hebben. Wie hiv heeft mag creperen”
    Bedoel je dan de SPa? Want het zijn zij die de regeling rond medicijnen voor hiv-lijders hebben ingevoerd, en niét de NVA.
    Vreemd dat U dus destijds, toen de SPa dit invoerde, niet tekeer bent gegaan tegen die partij. Het zou van enige intellectuele eerlijkheid getuigd hebben…

Leave a Reply

