Home

Migratie is vandaag één van de meest gedebatteerde thema’s. Regelmatig staat het hoog op de agenda van onze leiders die meestal niet weten wat ermee aan te vangen. Nochtans is migratie niets nieuws. Het is zo oud als de mens zelf. En toch het lukt ons niet om een degelijke migratiepolitiek in elkaar te steken.

In de huidige geglobaliseerde wereld wordt het sowieso een hele uitdaging. Niet alleen omdat de transportmogelijkheden toenemen, maar ook omdat het aantal bloedige conflicten overal in de wereld toeneemt. Conflicten waar het westen telkens weer de hand in heeft, via regeringen of via bedrijven.

Elk mens streeft naar een beter leven. En dat zou een recht moet zijn. Maar de realiteit toont net iets anders.

De realiteit toont verhalen zoals die in het boek Fata Morgana (****) verteld worden. Het boek geschreven door Chika Unigwe, die in Nigeria is geboren en in België woont, vertelt het verhaal van vier Afrikaanse vrouwen die hun huis, familie, vrienden,…die alles achterlaten op zoek naar een beter leven.

Dat beter leven zou in Antwerpen moeten beginnen want het is daar waar de vier jonge vrouwen belanden. Geen van de vier had vooraf enig idee waar Antwerpen zou kunnen liggen. Ergens dichtbij Londen, had men hen verteld.

In Antwerpen, zogezegd de stad van iedereen, belanden ze in de prostitutie en zijn ze dus de facto ‘van iedereen’. Iedereen die wat poen neertelt. En hoe meer geld erbij te pas komt, hoe meer eigendomsrechten voor de blanke man die deze zwarte Afrikaanse schoonheden wel lust.

De beste delen van hun lichamen gaan over de toog, ondanks het feit dat elk van hen elke seconde ervan verafschuwt. Veel keuze hebben ze niet want ze staan constant onder toezicht van de mensen die hen uitbuiten. Een kleine misstap wordt zwaar bestraft. Er moet geld vloeien naar Afrika. Hun tocht naar Europa zal duur betaald worden. Hun zoektocht naar een beter leven konden ze moeilijk duurder betalen.

De vier vrouwen wonen samen, maar weten niets van elkaar behalve de valse namen die ze gekregen hebben. Namen die de blanke mannen in Europa makkelijk kunnen uitspreken en sexy vinden klinken. Op een dag sterft een van de vrouwen. Ze is vermoord. Niemand weet waarom: een moord door de toezichthouders? Een racistische moord? Ze weten het niet. Wat ze wel weten is dat Sisi, de vrouw, niet meer is.

Dit confronteert de andere vrouwen met hun realiteit. Met een zelfonderzoek dat ze nooit hebben gevoerd. Vragen die ze nooit hebben gesteld. Ze proberen te begrijpen hoe het zover is kunnen komen?

Voor Sisi is het te laat, maar voor de andere vrouwen nog niet. Ze zullen grotendeels hun dromen waar kunnen maken, terug in Afrika, dankzij Sisi en de confrontatie die haar dood met zich bracht.

Het boek leest razendsnel. Unigwe slaagt erin om hun verhaal op een schitterende manier door elkaar te weven. Ze geeft een stem aan elk van die vrouwen. We krijgen een hard, maar een realistisch beeld van vier levens tussen Afrika en Europa.

De auteur slaagt erin om diep in hun verhalen te penetreren en brengt voor ons onbekende stukjes werkelijkheid naar boven. Het mooie aan dit boek is ook dat men heel wat te weten komt over de context van de verhalen. Cultuur, traditie en gewoontes die veel dingen begrijpelijk maken.

Het feit dat Unigwe uit Nigeria komt speelt hier ongetwijfeld een rol, maar ze heeft duidelijk veel onderzoek gevoerd en dat heeft geloond in een schitterend boek dat boeiend en leerrijk is.

Het einde van het boek komt wat abrupt, misschien had de auteur hier wat meer de tijd voor kunnen nemen. Desondanks is dit een aanrader voor wie iets wil begrijpen van migratie in de 21ste eeuw.

Bleri Lleshi

 

Over het boek:

Chika Unigwe, Fata Morgana, De Bezige Bij Antwerpen, 2de druk 2011

http://www.wpg.be/boeken/literatuur-en-romans/isbn/9789085423331/fata-morgana/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s