Home

België is op een dieptepunt beland. We blijven maar negatief in het wereldnieuws komen. De politieke crisis blijft het land in haar greep houden. Het politieke discours is verhard en het lukt de politici niet om dat te doen waarvoor zij verkozen zijn: compromissen sluiten en oplossingen vinden voor de politieke, economische en sociale problemen van de burgers.

Toen de politieke problemen begonnen en het discours over de ander steeds meer radicaliseerde in de meest clichématige, stereotiepe en vaak grove uitspraken was ik een student in de politieke wetenschappen. Ik weet nog heel goed hoe moeilijk het voor mij was om te begrijpen hoe het kon, dat dit land in zo een korte tijdspanne tot zo een laag discours kon vallen? Bepaalde meningen, uitspraken, eisen kregen steeds meer ruimte in de media en politiek. Het politieke discours werd langs beide kanten meegesleept in een verdelende, demoniserende, beschuldigende retoriek die tot en met vandaag alleen maar is verergerd en toegenomen .

Wat heeft de burger hieraan? Wat heeft dit de Belg, Vlaming, Waal en Brusselaar opgeleverd? Mensen die in de politiek nog niets hebben bewezen, behalve het brengen van een populistisch en vijandig discours over de ‘ander’ die niet is zoals wij zijn (dus weg met die ander), zijn vandaag de ‘grote winnaars’. Hoe kan dit, vraag ik mij dan af? En waar zal het ons leiden als een dergelijk discours steeds meer in onze samenleving infiltreert en vanzelfsprekend wordt.

Een van de belangrijkste dragers van dit discours is de N-VA,  de absolute winnaar in Vlaanderen, met boegbeeld Bart De Wever. De mainstream media hebben hem alle ruimte geboden en de vrije hand gegeven om zijn discours aan de Vlaming bekend te maken.

Er is een spreekwoord dat zegt ‘vertel me wie je vrienden zijn en ik zeg wie je bent’. In ons geval kan dat vertaald worden naar ‘vertel me welke media je leest en ik zeg wat je denkt’.

Veel mensen hebben het over het talent van De Wever in debatteren. Ze hebben gelijk, maar er is veel meer aan de hand. Want, als De Wever zo getalenteerd is hoe komt het dat hij pas de laatste jaren de harten van de Vlamingen kon winnen? Het antwoord is simpel. Het is de afgelopen jaren dat hij dagelijks alle grote media in ons land vult.

Andere politici komen, zelfs  met originele acties, pas in de media nadat ze uren lang hebben overleg met hun persdienst. Terwijl het feit dat De Wever van frituur verandert onmiddellijk nationaal nieuws blijkt te zijn Een gastlezing van De Wever is behalve hoofditem in het VRT-nieuws van 19 uur, ook nog het centrale item voor Terzake om 20 uur. De media moeten niet onschuldig pleiten, want al kunnen ze elkaar overtuigen én hun hoofd – en eindredacties, aan de kritische buitenstaander krijgen ze dit niet zomaar verkocht. Neutraal, objectief en kwaliteitsjournalistiek is dit al lang niet meer. Natuurlijk vinden de journalisten zelf dat wel en zullen ze hierop nooit toegeven.

Zoals de ondertussen duizenden Vlamingen nooit zullen toegeven dat ze gebrainwasht worden door de commerciële media. En dat hun mening niet echt de hunne is, tot stand gekomen op basis van afwegingen en denkwerk, maar dat die mening hen werd aangereikt door de propaganda machine die uit is op uitsluiting. Een discours van uitsluiting van ‘de ander’ is nu eenmaal makkelijk te verspreiden..

Je hoeft geen grote debatteur of intellectueel te zijn om  te weten welke populistische argumenten aanslaan om degenen te overtuigen die graag overtuigd willen worden. Populisme ten nadeel  van ‘de ander’ die opeens de ‘vijandige ander’ is geworden.

Uitsluiten is makkelijker dan constructieve samenwerking en solidariteit, maar of het ver leidt mag men gerust in vraag stellen. Welke basis heeft een toekomst die op een uitsluitingsdiscours steunt? Een vraag die weinig mensen stellen.

Veel belangrijker dan de retoriek van De Wever is naar mijn mening het feit dat wij als mensen steeds bewijzen dat we falen in het ons zelf en ons ‘eigen denken’ kritisch in vraag te  stellen. Zodra wij in een bepaald discours stappen wordt het quasi onmogelijk om hiervan afstand te nemen. Integendeel, we gaan het discours vurig verdedigen want we identificeren ons met wat wij al gauw onze ‘eigen mening’ noemen.

Wie onze ‘eigen overtuigingen’ in vraag stelt, zien we als een vijand; als de ander die geen deel is van wie wij zijn; de ander die anders is; de ander die niet beter weet en ons niet begrijpt. Zichzelf ongelijk geven is een van de moeilijkste opgaven voor een mens. Niet alleen voor degenen die zich het discours van de N-VA eigen hebben gemaakt, maar ook voor mij, voor elk van ons.

Het probleem is echter welk discours we ons eigen maken en willen toepassen. Als het één van uitsluiting van de ander is, dan neen, dank u. Wie vandaag ja zegt en zijn ‘eigen denken’ niet in vraag durft stellen, is medeverantwoordelijk voor wat morgen gebeurt. En dit moet elk van ons goed beseffen.

Epiloog

Misschien heb ik ongelijk in wat ik hier schrijf, maar hopelijk is het de moeite waard om een paar vraag te stellen over het eigen gelijk.

Bleri Lleshi is filosoof en documentairemaker

3 thoughts on “Eigen ongelijk

  1. Er is geen dag dat ik mezelf niet in vraag stel. Alles wat ik weet is bij nader inzien onàf.
    Al krijg ik bendes informatie over me heen, ik weet steeds minder. En idd, mensen stappen niet uit hun discours, maar er zit iets fout in hun denken. Dat zou dynamisch moeten zijn. En dat is het niet. En het mijne wel. Daarom is je bijdrage eigenlijk niets nieuws, maar wordt het duidelijk hoe weinig anderen zichzelf en hun denken in vraag stellen. Ik ben vaak bijna afgunstig op hen die het allemaal “op een rijtje” hebben in deze steeds veranderende tijd, dit denken dat steeds moet bijgesteld worden. Dit laatste geldt voor mij, maar onze ‘politici’ schijnen de wijsheid in pacht te hebben. Sit transit gloria mundi. Toch ronduit belanchelijk!!!

  2. Pingback: Woorden en daden « Bleri Lleshi's Blog

Leave a Reply

