Home

Onlangs had ik het in een gesprek met een vriend uit Marseille, over Olympique Marseille (OM), de voetbalploeg van Marseille. Ik vertelde hem dat, wat Frankrijk betreft dan, ik een OM-fan ben. Hij vond het ongetwijfeld leuk, maar wel wat raar, want OM is nu niet bepaald de meest prestigieuze Franse ploeg van de laatste twee decennia. Toen hij me vroeg waarom, had ik mijn antwoord direct klaar, terwijl ik er eigenlijk nooit echt over had nagedacht.

Bij OM was de kapitein lang een Albanese speler. Bovendien heeft OM ook twee Belgische trainers gehad: Raymond Goethals en Eric Gerets. Die tweede komt uit Limburg, waar ik zelf ooit twee jaar heb gewoond.

Een Albanees en twee Belgen, waarvan één Limburger, maken dat ik een OM-fan ben. Zie hier hoe de verschillende lagen van identiteit tot interactie komen en iets tot stand brengen dat niet altijd even logisch lijkt.

Identificaties met Marseille, die niet veel te maken hebben met Frankrijk, construeren één van mijn identificaties met dat land en meer bepaald die stad. Want als je voor OM supportert, dan zou je toch enige sympathie met Marseille moeten voelen, al ben ik daar nog nooit geweest.

Lorik Cana (die Albanese speler) speelt nu al een tijdje in Turkije, de legendarische Goethals is dood en Gerets is intussen bondscoach van Marokko, en toch blijf ik nog steeds fan van Olympique Marseille.

Het kan ook andere richtingen uitgaan, dat weet ik. Met Lille, dichtbij Brussel, en Eden Hazard… voel ik ook steeds meer sympathie.

Ik haal dit voorbeeld aan omdat het goed weergeeft wat de visie van identiteit is die we in dit boek naar voren schuiven. Het gaat om identiteit(en) die dynamisch en meervoudig zijn. Identiteiten die op zoek zijn naar gemeenschappelijkheid, maar tegelijk verschil erkennen. Een erkenning op voet van gelijkheid.

In het nieuw essay dat aan deze editie wordt toegevoegd, deel ik, behalve een kritische beschouwing van het identiteitsdebat in Vlaanderen, mijn eigen visie op het thema identiteit. Via dit boek willen we deelnemen aan het debat en een andere stem laten horen.

 

Bleri Lleshi

Lorcé, april 2011

Leave a Reply

