Home

White trash

Anil Ramdas is in België niet bekend, ook niet bij de migrantenelite. Maar in Nederland schrijft hij al jaren essays en opiniestukken die vaak heel wat stof doen opwaaien. ‘Badal’ (****) is zijn romandebuut. Het boek is gebaseerd op zijn leven, maar daar gaan we niet te lang bij blijven stilstaan, want ‘Badal’ is te interessant om te laten wachten.

Badal zit in een diep dal en dat is niet de eerste keer. Zijn leven is een aaneenschakeling van moeilijke momenten. Maar nu heeft hij het toch extra zwaar: zijn huwelijk is net op de klippen gelopen en zijn loopbaan is ten einde. Die loopbaan was nochtans indrukwekkend. Badal schreef voor gerenommeerde media en ontmoette heel wat belangrijke mensen.

Ondanks zijn donkere huidskleur – net als Ramdas is Badal van Surinaamse origine – vertoefde hij heel zijn leven bij de blanke Nederlandse elite. Als hij door zijn schrijfkunsten in contact kwam met andere gekleurde Nederlanders zetten zij zich scherp af tegen ‘de mislukte migrant’. Ook Badal had lang een hekel aan het geklaag van ‘allochtonen’ over racisme en discriminatie. Maar door lang in de hoogste kringen mee te draaien, heeft hij het discours van de media van binnenuit gezien. Nu hij daar van op een afstand op terugkijkt, beseft hij wat voor een immense invloed die media op de migrantengemeenschap, maar ook op hemzelf uitoefenen.

In deze sterke roman zet Ramdas zich af tegen het negatieve beeld dat van migranten en dan vooral van moslims wordt opgehangen. Hij doet dat niet met het opgeheven vingertje, maar met veel relativerende humor. Zijn hoofdpersonage Badal spot met iedereen. Via die spot gaat de auteur naar de kern van zijn betoog en hij spaart daar niemand bij. Nederlanders, Indiërs, Surinamers … ze passeren allemaal langs de bijl van Badal. Maar Badal neemt ook zichzelf en zijn vele mislukkingen op de korrel. Zijn grootste duivel is alcohol. Badal kan niet schrijven zonder alcohol. Om van die verslaving af te raken trekt hij – of all places – naar Zandvoort waar hij enkel nog 7Up drinkt.

Maar het is niet alleen om te ontnuchteren dat hij naar Zandvoort gaat. Badal wil terug naar zijn gloriedagen als genadeloos essayist, zonder opnieuw op migranten en hun mislukkingen te kappen. Daarom neemt hij de ‘white trash’ in het vizier. Zandvoort is één van de meest marginale plekken in Nederland en dus ideaal om de ‘mislukte Nederlander’ te bestuderen. Badal werkt er aan een groots essay dat vooral hun idolen – denk aan Geert Wilders – met de grond gelijk wil maken.

Uit deze stukken blijkt dat Badal echt het alter ego van Ramdas is. Ramdas neemt het in het echte leven bijvoorbeeld ook vaak tegen sujetten als Wilders op. We moeten hem nageven dat hij zijn alter ego goed heeft uitgewerkt. Het leven van Badal is treffend en vaak tragikomisch weergegeven. Dat maakt dat sommige delen van deze roman lichtvoetig zijn en andere dan weer zwaar op de hand. De enige constante is Ramdas’ eruditie. De auteur goochelt hier subtiel mee door van Badal een wandelende encyclopedie te maken. Bij elk lied, bij elke film en bij elk feit heeft de man een heel verhaal klaar.

We kende Anil Ramdas al als scherp essayist, maar nu zet hij zich met zijn uitstekende debuut ‘Badal’ ook op de kaart als romancier. Badal is cool en Ramdas rocks!

Bleri Lleshi

Uit: Cutting Edge.be 09-05-11

One thought on “Anil Ramdas, ‘Badal’ (2011)

  1. Randas heeft een scherpe blik en een rijkelijke pen en heeft als essayist zijn strepen al verdiend. Jammer dat hij de laatste jaren in Nederland (in Vlaanderen brak hij, wellicht door zijn nuance, nooit echt door) wat tussen de plooien van het verbale opbod tussen de hardroepers van het grote gelijk is terechtgekomen. Randas nuance is niet grijs, maar kleurrijk.
    Ik ga dit boek zeker lezen!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s