Home

Het was de ochtend na een dag waarop de hele wereld het op me gemunt had. Te laat wakker worden om de dingen die je op een vrije dag wilde doen en toch zo vermoeid wanneer je uiteindelijk jezelf uit bed had getild dat zelfs de zeldzame, priemende winterzon niet inspirerend werkte. Een half uur op zoek naar ontbijt wegens gesloten winkels, een fietsband die leegloopt wanneer je hem wilt oppompen en het gewicht van de wereld dat zwaar op de schouders weegt. Zo’n dag.

Opgestaan uit de nevel van zulke intensieve neerslachtigheid lijkt de morgenstond weinig goud in de mond te hebben. Mijn gemoed leek door de nacht heen in het Brusselse universum geprojecteerd te zijn in de vorm van een grijze, koude lucht. Dat was echter buiten de Croissant de lune gerekend. Naar het schijnt is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag en dat heeft het Marokkaanse koppel van middelbare leeftijd dat deze op het eerste zicht troosteloze ontbijtzaak uitbaat wonderwel begrepen.

Reeds moedeloos wordend omwille van het feit dat ik opnieuw een ontbijt moet ontberen alvorens de dag aan te vatten, begeef ik me bij gebrek aan betere opties naar mijn fiets. Voorovergebogen om met verkleumde vingers de strijd aan te gaan met het tegendraadse slot, staat de wereld plots op zijn kop en op de achtergrond doemt een ontbijtzaak op in de mist van de Lemonnierlaan.

De liefde gaat door de maag en het weerbarstige slot en neerslachtige weer verliezen hun greep op mijn gemoedsstemming. Uit de deur van deze fata morgana waait de wind van jazz en warmte. De vrouw aan de toonbank getuigt van een oerinstinct dat van levensbelang is in ontbijtzaken; in een oogopslag aanschouwt ze mijn slaperige hoofd, ziet dat die arme jongen aan de overkant van de toonbank nog niet in staat is snelle beslissingen te nemen en zet haar ambitieuze dienstigheid even op pauze.  “Fais à ton aise” Geen overdadige beleefdheidsvormen, maar een in gelijkwaardigheid gedrenkte vriendelijkheid die een mens het gevoel geeft in zijn eigen keuken te staan.

Even later besluit ik mijn maag te plezieren met een koffie en wat koffiekoeken. Een chocoladebroodje en een croissant. Ik neem tijd om mijn nieuwe lot gewaar te worden en neergezeten verwonder ik mij opnieuw over de jazzy muzieksmaak van dit koppel. Ik observeer de klanten en al het overige bezienswaardige dat dit etablissement te bieden heeft. Oubollig, zeker. Maar vooral geen overdadigheid of valse bescheidenheid te bespeuren en genoeg ruimte om een door aanwezigen geschapen gezelligheid te laten zegevieren.

De eerste hap zegt alles. Dit zijn geen doordeweekse croissants; het is een streling voor de smaakpapillen die rechtstreeks vanop de maan ter aarde is besteld. Ze zijn zacht en smaakvol en ik kan me in de verste verte niet herinneren wanneer ik nog eens zo een uitmuntende ontbijtkoeken heb mogen verorberen. Een combinatie van smakelijke happen, in sappig Brussels dialect overgemaakte buurtroddels, verkwikkende slokken koffie en een golf van uitdrukkelijk aanwezige jazz-deunen jagen de overgelopen nevels van gisteren nu helemaal weg. Bijna aan het eind van dit feestelijke maal gekomen valt mijn ronddwarrelende blik op de naam die op de vitrines geschilderd staat.

“Croissant de lune” is knus en straalt assertiviteit uit. Volgens de legende ontstond de croissant in Wenen om de Ottomanen te bespotten die tijdens de herfst van de 17de eeuw mislukten in hun poging om de Oostenrijkse hoofdstad in te palmen. Het oorspronkelijk rechte broodje zou zijn kromgetrokken als verwijzing naar de halve maan die op de vlag der Ottomanen afgebeeld staat en het symbool van de Islam is. Vier eeuwen later kaatsen deze Marokkaanse jazz-liefhebbers en ontbijtbakkers de bal terug met een overheerlijk ontbijt van croissants waar je dag van gaat wassen.

Frank Vanaerschot is Brussels politicoloog

Leave a Reply

