Home

Toeval of niet maar de dertigste editie van Geletterde Mensen, waarbij Behoud de Begeerte auteurs uitnodigt om hun geschriften naar het podium te brengen, is een tweetalige. Tom Naegels krijgt op het podium het gezelschap van de acteur Mounir Ait-Hamou. De laatste bekend van zijn rol in de film Les Barons.

Veel introductie hoeft Tom Naegels niet. Hij is een van de belangrijkste geëngageerde maatschappelijke literaire stemmen die Vlaanderen vandaag in huis heeft.

Tijdens deze voorstelling is familie één van de rode draden. Volgens Naegels is dit interessant aangezien je de mensen van je familie, hoe verschillend ze ook mogen zijn, maar moelijk kan ontwijken. Naegels vertelt over zijn opa, vader en zoon. Verschillende verhalen zodat enige dynamiek kan plaatsvinden.

Naegels neemt als eerste het woord en vertelt over zijn opa die in het ziekenhuis ligt gebonden aan tubes. Deze ernstige, maar eerlijke en directe man blijkt niet echt tevreden te zijn over de burgemeester van zijn stad. Janssens blijkt meer te doen voor de Palestijnen en de homo’s dan de Antwerpenaars. Naegels deelt hier een tik uit aan de socialistische burgemeester.

Nadien is het woord aan Mounir die iets minder zenuwachtig begint. Maar toch is het begin erg moeizaam terwijl het nu net wil overtuigen. En het wordt niet direct beter want het verhaal over Hassan is behalve wat saai maar moeilijk te ontcijferen. We zitten nog steeds met de vraag: whats the point?

Gelukkig komt Naegels met het verhaal over zijn kleine zoon en de zoektocht naar de gepaste school. Dat blijkt niet zo gemakkelijk te zijn met de concentratiescholen die iedereen wil vermijden. Dus wordt het kamperen. En verrassend genoeg lijkt dat kamperen leuk te worden. Interessante mensen van dezelfde stand. Af en toe komt er een bijna grappige zin over allochtone moeders enzovoort.

En zo belanden we bij een film fragment dat nu eindelijk de zaal aan het lachen krijgt. Abdijstraat wil men omtoveren tot Abdelstraat. Wat denken de Anterwpenaars hierover? Antwoorden confirmeren wat wij in de zaal al dachten.

Over stereotypes gesproken. We gaan verder met het verhaal over Leon en een christelijke Sudanees, die verzot lijkt te zijn op een vertrouwde fietstocht door het centrum van Antwerpen. Het wordt een typisch paternalistisch verhaal terwijl Naegels dit soort verhalen nu net probeert te vermijden. Het vermijden zou dan zogezegd via de volkse humor moeten gebeuren waar alles wordt gezegd zonder dat het politiek correct is maar het blijft heel erg plat.

De sfeer neemt een andere toer met het liedje paella van Manuella waar Naegels een applaus voor krijgt. En het beste wordt zoals gewoonljk voor het einde bewaard, dus is het tijd voor de ziekenkas Marokkanen van De Strangers. De ultieme poging om het politiek incorrecte met het volkse te linken.

Het optreden eindigt met de bompa die aan het sterven ligt en de laatste woorden van de schrijver aan hem zijn ‘als ik u niet meer zie, houd u goed’. Flauw, denk je dan en Naegels is met u eens.

In feite was dit optreden ook een beetje flauw. Allerzins weinig overtuigend. Dat het naar persoonlijke verhalen grijpt wil niet zeggen dat het garant staat voor zelfbespot au fond. Voor oprechte satire hoef je soms niet diep te graven, maar tegelijk ook niet het publiek te licht nemen, wat nu wel het geval was. Het publiek had beter verwacht. Lag het nu aan de verwachtingen of aan Tom Naegels? Hier kan verder gespeculeerd over worden. Maar wat achterblijft is dat dit heel matig was. Naegels is niet voluit gegaan.

Einde laaste scène. Na een kort applaus loopt de bol van de KVS leeg. Ik pik hier en daar een ontgoocheling bij het publiek op dat dit niet direct durft te uiten want ‘wat kan ik zeggen, het is Tom Naegels’, hoor ik. Niet eerlijk zeggen wat je vond omdat het Tom Naegels is, is niet juist. Dat zou Tom niet willen en dit was net zijn boodschap, als er ergens een boodschap zou zijn, want de nihilistische stijl blijft steeds meer in de smaak te vallen tegenwoordig.

 

Bleri Lleshi

Meer info:

http://www.begeerte.be/page.php?page=productie&ID=153

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s