Home

Beste,

Wie aan het loket in een station of per telefoon een internationaal treinticket koopt, moet vanaf 23 augustus 7 euro extra betalen. De NMBS heeft het over een ‘persoonlijke assistentietoeslag’ en gedwongenheid om de markt te volgen.

Ik ben van mening dat deze maatregel straft zij die geen toegang tot internet hebben (o.a arme mensen); zij die niet vertrouwd zijn met betalen via internet (o.a ouderen); zij die geen credit- en mastercards hebben (o.a studenten); zij voor wie het moeilijk of onmogelijk is internet te gebruiken (o.a handicapten). Deze maatregel zal ook betekenen dat banen verdwijnen en daardoor bedienden de laan worden uit gestuurd.

Betalen via de website van de NMBS is geen simpele opdracht gezien het systeem nog lang niet werkt hoe het zou moeten werken. Men krijgt ook niet de kans om deze toeslag te vermijden door bijvoorbeeld via de automaat te betalen.

Deze maatregel is onrechtvaardig en discriminerend. Ik dien mijn klacht in met de hoop dat de NMBS deze maatregel terugneemt.

Naam…

Adres…

N.B dit is een voorbeeldtekst dus voel u vrij om het anders te formuleren. Vergeet naam en adres niet!

p.s nog inspiratie nodig, lees ook dit artikel

https://blerilleshi.wordpress.com/2010/08/17/eerst-de-burger-niet-de-markt/

7 thoughts on “Voorbeeldtekst voor klacht bij de ombudsman NMBS

  1. ik ben een vader van 5 kinderen en nemen regelmatig de trein,als er nu 7€ per reiziger bij komt en dit per persoon dan zou er 49€ alleen al voor mijn gezin bijkomen,en dit om eens een uitstap te maken naar de zee of naar andere bestemmingen,Wel, als de 7€ er doorkomt dan neem ik geen trein meer en ik denk dat ik niet alleen ben.de kleine man zal maar betalen en die aan het hooft staan dat zijn de zakkenvullers.

    • Beste Dirk,

      De toeslag is per dossier! (i.t.t. Nederland waar het effectief per ticket is).
      Dus voor het hele gezin is het beperkt tot 7€.
      Je spreekt over de zee, ik veronderstel dat je daarmee de Belgische kust bedoeld?, de toeslag (per dossier) is enkel voor internationale bestemmingen.

      • De boekingskosten in Nederland zijn ook per dossier. 3,50 of als je reserveringen nodig hebt 10 euro.

      • Om toch ook maar eens de vergelijking te maken met Nederland. Ik reis vaak naar Nederland en moet dus ook telkens de toeslag betalen. Mijn 40% korting die ik krijg door een OV-chipkaart te gebruiken ben ik daardoor meestal kwijt aan extra kosten.

        Telkens hoor ik mensen van de NMBS hetzelfde liedje prediken: In Nederland moet je dat ook betalen. Ik denk dat ze dan best eens zelf vanuit Nederland de trein nemen (zonder gebruik te maken van hun gratis Benelux-ticketten) en zelf de proef op de som nemen. In Nederland staat het vol van de automaten waar je zonder toeslag een ticket voor het buitenland kan kopen. Wat is de vergelijking met Nederland waard als er helemaal geen gelijkenissen zijn.

        Ik steun deze klacht voor 200%. ‘k Vraag me alleen af of er oor naar is?

  2. Mijn voornaamste bezwaar is dat de NMBS – website onoverzichtelijk is, vaak onvoldoende werkt en dat een mens – in dit geval een ervaren NMBS-medewerker – veel meer spontane kruisverbindingen kan maken dan zelfs de beste website zou kunnen en dus veel gerichter advies kan geven aan de reiziger in het oerwoud van kortingen, toeslagen en uitzonderingen die het treinaanbod kenmerkt.
    De vergelijking met reisbureaus gaat ook niet op : om te beginnen kan men daar de concurrentie laten spelen en het reisbureau zoeken met de laagste (of geen) dossierkosten en bij de NMBS is er geen concurrent, ten tweede dienen dossierkosten bij reisbureaus on te voorzien in de normale werkingsmiddelen van een bedrijf – vroeger kwamen die hoofdzakelijk uit commissies betaald door de touroperators maar die zijn in de loop der jaren stelselmatig verlaagd tot een nauwelijks zinvol peil – terwijl de NMBS door ons allen, de belastingbetaler, vergoed wordt om diensten te leveren. Het aantal reisbureaus , vaak kleinere bedrijven, dat CEO-bonussen uitkeert aan zijn zaakvoerder lijkt mij ook onbestaand, ook dit in tegenstelling tot de NMBS.

  3. Ik en mijn echtgenoot , bruggepensioneerde, nemen regelmatig de trein!
    Een keer per jaar gaan we richting Parijs, voor een aantal dagen!
    Ik bezit geen kredietkaart of visa, om per pc te betalen, ook geen thuisbankieren!
    Voor die ééne keer per jaar, ga ik me dat ook niet aanschaffen!
    Ik vind het schandalig dat mensen zoals wij, of mensen ZONDER PC, moeten opdraaien voor deze kost aan het locket!
    Bedankt NMBS, een goeie reclame voor meer en beter openbaar vervoer!

  4. Om toch maar eens de vergelijking te maken met Nederland, ik reis vaak naar Nederland en moet dus ook telkens de toeslag betalen. Mijn 40% korting die ik krijg door een OV-chipkaart te gebruiken ben ik daardoor meestal kwijt aan extra kosten.

    Telkens hoor ik mensen van de NMBS hetzelfde liedje prediken: In Nederland moet je dat ook betalen. Ik denk dat ze dan best eens zelf vanuit Nederland de trein nemen (zonder gebruik te maken van hun gratis Benelux-ticketten) en zelf de proef op de som nemen. In Nederland staat het vol van de automaten waar je zonder toeslag een ticket voor het buitenland kan kopen. Wat is de vergelijking met Nederland waard als er helemaal geen gelijkenissen zijn.

    Ik steun deze klacht voor 200%. ‘k Vraag me alleen af of er oor naar is?

Leave a Reply

