Home

Wie aan het loket in een station of per telefoon een internationaal treinticket koopt moet vanaf 23 augustus zeven euro extra betalen. NMBS noemt dit een ‘persoonlijke assistentietoelage’. Veel meer uitleg krijgen we niet, behalve dan dat de NMBS niet veel keuze heeft want de regels van commercialiteit en de ‘vrije’ markt moet volgen. De bonden en de reizigersorganisaties vinden dat zeven euro te veel is. Ik ben van mening dat deze toeslag gewoonweg onaanvaardbaar, asociaal, onrechtvaardig en zelf discriminerend is.

Op de gisterenavond zat ik te dineren samen met een koppel, beiden rond de zestig. Zij reist regelmatig naar Duitsland, waar ze jarenlang hebben gewoond. Hij komt af en toe in Nederland. Beide hebben geen benul van computers, laat staan van het internet. Toen ik over de zeven euro toeslag van NMBS vertelde, was hun eerste reactie: je maakt een grapje. Tijdens het nieuws van zeven konden ze het zelf zien. Jochem Goovaerts van NMBS gaf uitleg. Goovaerts beweert dat NMBS ‘de markt volgt’ en dat ‘de dossierkosten te hoog zijn’. Anderzijds rept hij met geen woord over de mogelijk negatieve gevolgen van deze maatregel.

Er rijzen heel wat vragen bij deze beslissing van de NMBS. Ten eerste, als men tot nu toe de markt kon volgen, wat is dan opeens zo drastisch veranderd? Ten tweede, heeft men rekening gehouden met het feit dat niet iedereen de mogelijkheid en evenveel kansen heeft om die zeven euro toeslag te vermijden? Of is dit dan geen issue voor de ‘klantvriendelijke’ NMBS? Ten derde, ziet men niet in dat deze maatregel nefast voor de tewerkstelling is, zeker op lange termijn? Hoe verwacht NMBS dat hun werknemers dit op maandag 23 augustus aan de klanten zullen uitleggen? Voor sommige mensen kan die zeven euro een stevige verhoging van de ticketprijs betekenen. Neem bijvoorbeeld iemand die van Antwerpen naar Nederland gaat.

Ik geloof dat deze maatregel niet veel te maken heeft met ‘hoge dossierkosten’, maar eerder een manier is om geld in het laatje te brengen, zeker nu dat tekorten van de NMBS steeds groter worden en de regering besloten heeft om te besparen. Die tekorten moet NMBS op een ander manier zien op te vullen en niet door de rekening meteen aan de klant te presenteren. Een voorstel is om bijvoorbeeld al die slordigheid en inefficientie bij de NMBS daadwerkelijk aan te pakken. Bovendien, de staat wist al te goed dat door minder geld vrij te maken voor de NMBS, die laatste tot dergelijke maatregelen zou overgaan. Laat dit dan ook een pleidooi zijn tegen dergelijke besparingen. Essentiële basisdiensten zoals het openbaar vervoer moeten gesteund worden door de overheid en niet aan de ‘vrije’ markt overgelaten worden. Er is niet veel analyse en inzicht nodig om te concluderen dat de markt alles behalve rechtvaardig is. Kortom, men moet dergelijke onrechtvaardige maatregelen niet proberen te rechtvaardigen onder het mom van de werking van de markt.

Laat dit een oproep zijn aan alle burgers die getroffen worden door deze maatregel om hun beklag bij de NMBS bekend te maken. Andere burgers kunnen ook solidariteit tonen door acties te ondersteunen die NMBS van gedacht zou doen veranderen. Het wordt hoogtijd dat NMBS de relatie met de gebruikers van haar diensten herstelt. Dit kan door zij die voor de NMBS kiezen degelijk te behandelen en niet de markt voor de burger te stellen.

Onderneem alvast actie door de facebookpagina te tekenen op:

http://www.facebook.com/pages/Tegen-de-7-euro-persoonlijke-assistentietoelage-van-NMBS/140311096006628?

Teken de petitie:

http://www.ipetitions.com/petition/no7euro/

Bleri Lleshi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s