Home

Bendeoorlog in Anderlecht, rellen in Molenbeek. Bewogen dagen in Brussel. Veel Vlamingen zullen de gebeurtenissen met verwondering en verbijstering volgen.

Al snel volgt dan de roep naar meer blauw op straat en een harde repressie ten aanzien van de jongeren. Zelf ben ik helemaal niet verwonderd over wat er gebeurt en nog staat te gebeuren. Integendeel, ik begrijp deze taferelen zeer goed en ben ervan overtuigd dat ze niet zomaar vermeden kunnen worden. Waarom niet? Voor wie enig inzicht heeft in de situatie of een band met de Brusselse realiteit, komt dit niet uit de lucht gevallen. Laat ik bij deze duidelijk stellen dat begrijpen in geen geval een synoniem is voor goedkeuren.

Vlaams geld naar Vlaanderen

De jongeren in Brussel zijn hopeloos en dit is geen verschijnsel van vandaag of gisteren, het sleept al jaren aan. Ze worden uitgesloten, als uitschot gezien en als dusdanig behandeld. De situatie waarmee ze kampen, wordt dan ook nog eens deze jongeren zelf verweten.

De niet-Brusselse Vlamingen en Franstaligen zijn meestal niet te spreken over het geld dat hun regeringen zonder resultaat in Brussel pompen. Er is echter nog lang geen sprake van een status quo, het wordt met de dag erger. De feiten spreken voor zich. Meer dan 100.000 Brusselaars zijn vandaag werkloos. Dat is het hoogste cijfer in 20 jaar. De economische crisis, zouden velen onder ons denken. Paradoxaal genoeg is het aantal werkaanbiedingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tijdens de crisis blijven stijgen. Een oude paradox. Door wie worden al die banen ingenomen? Waar gaat al dat geld naartoe dat die door de verschillende gemeenschappen in Brussel wordt geïnvesteerd? Het antwoord is simpel. Naar die gemeenschappen zelf.
De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) pompt al jaren honderden miljoenen euro’s in de stad. Heeft het resultaten geleverd? Ja en neen. De ‘ja’ hebben we al zo vaak gehoord, maar die succesverhalen gaan vooral over culturele centra en Nederlandstalige scholen. Ook in jeugdwerking heeft de VGC veel geld geïnvesteerd, maar daar heeft ze haar falen al eerder toegegeven (‘in de werking van gemeenschapscentra zijn jongeren een blinde vlek’, zoals staat in de beleidsnota Cultuur, Jeugd, Sport 2005-2009 van Pascal Smet). Die blinde vlek probeerde de VGC dan aan te pakken door een fusie van de negen VGC-jeugdcentra onder de koepel D’BROEJ (De Brusselse Organisatie voor de Emancipatie van Jongeren). Resultaat: meer Vlamingen die in Brussel achter een computer komen werken en zo het geld dat eigenlijk voor de ‘kansarme jongeren’ bedoeld is, weer meenemen naar Vlaanderen. Leve de actieve welvaartstaat.

Maar we hadden het over de jongeren. Wel, die zijn er nog altijd en leven nog altijd in precaire omstandigheden. De meerderheid van de jongeren in Brussel leeft vandaag in armoede. Ze krijgen geen gelijke kansen in het onderwijs, in de huisvesting en op de arbeidsmarkt. Tegelijk is het de bedoeling dat ze zich rustig houden en zo weinig mogelijk zichtbaar zijn. Als ze toch om aandacht vragen voor hun situatie, worden ze gecriminaliseerd, gediaboliseerd of gehospitaliseerd als gekken die zichzelf niet meer onder controle hebben.

Wie wil zo leven?

Wie betaalt de prijs voor dit alles? Eerst en vooral de jongeren zelf want ze leiden een leven dat niemand zichzelf zou toewensen. Want zeg nu zelf, wie wil uitgestoten worden in zijn eigen stad? Wie wil in armoede leven? Hun ouders zijn het volgende slachtoffer. Het doet pijn als je als ouder niets kunt doen voor je kind, als je kind vol frustraties zit omdat het geen richting kan geven aan zijn leven. De buurten zelf zijn het volgende slachtoffer: wie wil nu in een ‘gevaarlijke’ buurt wonen waar bendes het tegen elkaar opnemen? Laten we duidelijk stellen dat de slachtoffers hier niet alleen de brave Nederlandstalige Brusselaars zijn, maar ook de Franstaligen en de duizenden Belgen van een andere afkomst.
Wie doet iets? Niemand. De VGC is in de eerste plaats bezorgd om hoe ze Brussel Nederlandstalig kan houden en vanuit Franstalige kant proberen ze juist de vernederlandsing tegen te houden. De federale regering kijkt toe. Zolang hun eigen straten in Brussel netjes zijn, maken ze zich geen zorgen. De Brusselse regering kijkt toe vanuit een luie zetel. Oplossing op zijn Belgisch: laat het probleem zichzelf maar oplossen. Benieuwd wat morgen zal brengen.

Bleri Lleshi

Uit: De Standaard 19-09-09

One thought on “Wie steekt zijn nek uit?

  1. Hoi Bleri Lleshi, ik ontdek recent jouw artikels en je kunt je niet voorstellen hoe belangrijk het voor me is om dit allemaal te lezen. Voor mij sla je steeds weer opnieuw de spijker op de kop. Lang heb ik mij afgevraagd waarom de dingen zo moeilijk zijn gegaan voor mij als Belgische Marokkaan — ondanks studies ASO, later een aantal jaren hogeschool en mijn verwoede poging om mij te ‘integreren’ (zoals ik dacht dat de Vlaamse gemeenschap van ons allochtonen verwachtte). Tien jaar geleden ben ik gediagnosticeerd geweest met een ernstige psychische stoornis, en mijn strijd vanaf die tijd was om te begrijpen wat er met me aan de hand was en waarom. De thema’s die jij aansnijdt zijn schokkend en bevestigen mijn gevoel dat ik van meet af aan uitgesloten werd, dat ik mee draai in een groter verhaal van ‘mislukte migratie van niet-Westerse gastarbeiders’ en dat ik behoefte heb om te onderzoeken wat dit te betekenen heeft voor mijn dagdagelijkse realiteit, hier en nu.

    Tot nu toe heb ik mij voornamelijk spiritueel heropgevoed, ik had eerst een frisse kijk nodig op de spirituele grondslagen in de mens die in haar kern geen onderscheid maakt tussen etniciteit of andere vormen van aangeboren onderscheid dat ofwel superieur of inferieur zou zijn. Nu durf ik terug in de sociale en politieke realiteit duiken om van daaruit de draad op te pikken van mijn eigen lotsbestemming en mijn best te doen om een steentje bij te dragen, zoals jij dit doet.

    Ik zend je mijn hoogste waardering, dankuwel om de stem van de maatschappelijk kwetsbaren te willen en durven zijn. je doet het uitstekend.

    Sofian E.M.

Leave a Reply

